SEGURETAT VIÀRIA

La UE obliga els cotxes a portar assistents de velocitat el 2022

Estrasburg aprova trenta mesures per millorar la seguretat que també podrien suposar la fi de les multes

El dispositiu que haurà d’avisar el conductor obtindrà les dades de la senyalització viària i de tota la informació digitalitzada que sigui possible.
Júlia Manresa / Natàlia Vila
16/04/2019
4 min

Brussel·les / BarcelonaEl 2022 els conductors tindran encara més pressió per respectar els límits de velocitat. L’Eurocambra va aprovar ahir, per 578 vots a favor, 30 en contra i 25 abstencions, una nova directiva per millorar la seguretat a les carreteres europees que, entre altres mesures, implica que els vehicles nous hauran d’incorporar un assistent intel·ligent de velocitat a partir del 2022. Per als vehicles vells, la data límit serà el maig del 2024. Aquesta és només una de les 30 mesures tecnològiques que la UE vol convertir en obligatòries per reduir les víctimes a les carreteres europees, amb conductors cada vegada més envellits i més distrets per la tecnologia.

Què és l’assistent de velocitat intel·ligent? És un sistema integrat al vehicle que tindria la capacitat de reduir la velocitat del cotxe als límits corresponents o adaptar-la al tipus de via o a condicions meteorològiques adverses. Tot i això, la directiva aprovada ahir inclou molts matisos que fan que aquest dispositiu sigui menys efectiu i que s’expliquen, principalment, per les pressions del lobi del motor. El text de consens acordat entre el Consell Europeu i l’Eurocambra deixa clar que el conductor ha de poder “desactivar” el sistema sempre que vulgui i sobretot (i aquí hi ha la clau) que “no hauria d’afectar la possibilitat dels conductors d’excedir la velocitat sol·licitada pel sistema”. Per tant, a la pràctica, si el conductor no ho vol el sistema no li limitarà la velocitat.

Així mateix ho va explicar ahir l’eurodiputada polonesa Róza Thun, encarregada de negociar i impulsar aquest paquet de mesures al Parlament Europeu: “No introduïm un limitador de velocitat, sinó un sistema intel·ligent que permeti que els conductors siguin totalment conscients de la seva velocitat. No només ens farà més segurs, sinó que ajudarà els conductors a evitar les multes”, va subratllar.

D’on obtindrà la informació aquest sistema intel·ligent? De la senyalització de les carreteres, la informació digitalitzada, els serveis de satèl·lit, la informació meteorològica... Tot un repte per a les carreteres europees, ja que els sistemes d’informació hauran d’estar actualitzats i perfectament regulats per facilitar informació correcta al conductor.

La nova directiva busca adaptar la legislació actual al desenvolupament tecnològic i a les tendències socials, com ara l’augment de la distracció dels conductors a causa dels dispositius electrònics, l’increment del nombre de ciclistes a les carreteres o l’edat creixent dels conductors. Per això, a banda de l’assistent de velocitat, s’hi inclouran altres dispositius de seguretat, entre els quals destaca una caixa negra que (com ja es fa amb els avions) proporcioni informació en cas d’accident. Els cotxes també hauran de portar un sistema d’avisos sonors en cas de somnolència o manca d’atenció (que podria activar-se amb irregularitats en la conducció o fins i tot amb reconeixement facial); un senyal lluminós especial per a aturades d’emergència; un sistema de frenada automàtica per evitar xocs amb persones o objectes, i un control de pressió dels neumàtics. A més, els vehicles hauran de sortir de fàbrica preparats per poder-hi instal·lar -en cas que les autoritats ho requereixin- un alcoholímetre capaç de bloquejar el cotxe. I a banda de tots aquests elements tecnològics, també serà obligatori un sistema de frenada d’emergència (que ja és obligatori en camions i autobusos) i un altre que avisi si es trepitja el marge de la carretera. A més, els camions i els autobusos inclouran sistemes que millorin la visió directa i d’alerta, per detectar la presència de ciclistes i vianants.

“Són canvis que ens afectaran de ple i serà a fi de bé”, valorava ahir el coordinador de seguretat viària i mobilitat del Servei Català de Trànsit (SCT), Òscar Llatje, que afegia: “Algunes d’aquestes mesures, com la caixa negra i el control adaptatiu de velocitat, les reclamem des de l’any 2000”. Segons el SCT, la Unió Europea ha decidit introduir ara aquests canvis perquè “la tecnologia ja està avançada, provada, molts vehicles ja la porten de sèrie, i fer-ho ara obligatori ja no encarirà gaire el preu final del cotxe”.

Adeu a les multes per velocitat

La velocitat continua sent el gran enemic de la seguretat al volant. “La primera causa d’accident poden ser mil coses, però el que està clar és que com més velocitat, més greus són els efectes i hi ha més víctimes”, sosté Llatje. A Catalunya, el control d’aquest factor ha passat en els últims anys pels radars de tram. Actualment n’hi ha 28 en funcionament i es preveu que aquest any se n’activin cinc més: dos a l’A-2 entre Jorba i Argençola, un per sentit; un altre a l’A-2 a Sant Vicenç dels Horts en sentit Lleida, i dos més a la C-31 a Badalona, un en cada sentit.

Malgrat això, el SCT ja preveu que amb la incorporació europea de les noves tecnologies als cotxes “les multes perdran sentit”. “Esperem veure una baixada d’accidents però també de la recaptació per multes”, avança Llatje, que creu que “alhora també caurà la inversió en seguretat perquè cada usuari finançarà la seva amb la compra del vehicle”. A més, amb les caixes negres, els diners que s’inverteixin seran molt més efectius. És més, tots aquests canvis tecnològics fins i tot estan obligant el SCT a replantejar-se com a organisme: “No podem seguir fent el mateix o de manera tradicional; la tecnologia ja ens està obligant a repensar-nos i redimensionar-nos”, conclou Llatje.

stats