Rànquing dels millors i pitjors emparellaments al volant
Dona conduint amb dona de copilot? Dona conduint amb home de copilot? Home al volant i dona al costat? Un estudi revela quina és la combinació de gèneres més segura i quina la que comporta més risc d'accident
Madrid"Dona al volant, perill constant", "les dones no saben aparcar" o "prefereixo que condueixi el meu marit perquè si no, no para de cridar". Són tòpics sexistes que no desapareixen amb el temps, malgrat que totes les dades a l'Estat demostrin que les dones són les millors conductores: pateixen menys accidents i se'ls posen menys multes. Però i quan condueixen acompanyades? Les dades tornen a ser irrefutables.
És el que es desprèn de l'estudi 'El copilot i la seva influència en la prevenció dels accidents de tràfic. Una perspectiva de gènere', elaborat per la Fundación Línea Directa, que ha combinat l'anàlisi de tots els accidents a Espanya entre el 2011 i el 2013, segons dades de la DGT, amb les estimacions de desplaçaments el 2014 i una enquesta a un total de 1.206 conductors i copilots.
Aquest és el rànquing:
1. La combinació més segura a la carretera és la d'una dona conduint i un home de copilot, un emparellament que registra una sinistralitat sis vegades inferior a la de dos homes al volant, la més perillosa.
2. Les conclusions indiquen que la parella més habitual a la carretera –és la que trobem en un 49% dels casos–, la de l'home al volant i la dona de copilot, és fins a 2,2 vegades més perillosa que si condueix una dona i l'home va de copilot, que sol passar en un de quatre casos, d'acord amb els enquestats. Fins i tot dues dones –sol ser en un 14% dels casos– són més segures que no pas la combinació més tradicional.
3. En el pitjor dels casos és si hi ha dos homes a volant, que sol passar en un 13% de les ocasions. Llavors el risc es multiplica per sis respecte de la combinació més segura. Segons ha explicat Francisco Valencia, director general de la Fundació Línea Directa, això és degut al fet que parlem normalment de dos conductors joves i que han sortit de nit: la franja on hi ha més accidents.
4. L'estudi no indica quines parelles són les més segures com a conductor i copilot per franges d'edat. València assegura, però, que les dones joves són més bones conductores. En cap cas en l'enquesta se'ls ha preguntat sobre conductes sexistes o que facin una valoració sobre quin gènere pensen que és el millor al volant.
Conduir amb copilot, més segur
Es redueix un 35% el risc de patir un accident
"En contra del que es pugui pensar, el copilot és un valor per a la conducció i evita, de forma real, centenars de morts a la carretera cada any", destaca Valencia. Segons l'estudi, la presència d'un copilot redueix la possibilitat de patir un accident en un 35%, bàsicament perquè ajuda a reduir les infraccions produïdes per falta d'atenció, com saltar-se els passos de vianants o els semàfors.
Amb tot, és també el que pateix les pitjors conseqüències d'un accident. El copilot té un 17% més de risc de morir en cas d'accident i un 37% més de probabilitat de patir una lesió greu. Durant les vacances d'estiu –el juliol– i per Nadal –desembre– és quan hi ha més accidents amb copilot.
Quin és el copilot perfecte?
Un home d'entre 60 i 69 anys
El copilot perfecte és un home d'entre 60 i 69 anys que està pendent del conductor o conductora, sense arribar-lo a distreure, i també de la senyalització, i vetlla pel compliment de les normes de circulació. A Catalunya la majoria d'aquests copilots no permeten al conductor que vagi sense cinturó o que condueixi begut. D'acord amb l'estudi, un 41% dels conductors catalans espera que el copilot l'ajudi.
I el copilot més perillós?
Un jove d'entre 18 i 29 anys que no col·labora amb el conductor
Tant el copilot més perfecte com el més perillós són homes. En aquest cas, parlem de joves d'entre 18 i 29 anys que critiquen i corregeixen contínuament la manera de conduir i no paren de tocar la ràdio, l'MP3 o el GPS. A Catalunya els copilots tendeixen a tolerar sense problemes actituds inadequades com l'excés de velocitat –en un 45% dels casos–, entrar en conflicte amb altres conductors o vianants –un 9%–, no respectar els senyals de trànsit –un 6%– o no establir la distància de seguretat –un 5%.
Una de les males pràctiques més comunes dels copilots és ensenyar al conductor textos o imatges amb el mòbil que poden distreure'l. "El paper del copilot és fonamental per a la seguretat viària", recorda Valencia, i aconsella que tingui una actitud participativa, que no distregui el pilot, que estigui pendent de la resta de passatgers –sobretot dels nens–, que doni conversa al conductor si està cansat, però sense aclaparar-lo, i que tingui una tolerància zero amb les imprudències.
El diferencial de Catalunya
És la comunitat amb menys accidents amb copilot
Amb tot, Catalunya és la comunitat de l'Estat amb menys accidents amb copilot: només un 18% enfront d'un 26% de mitjana al conjunt d'Espanya. Les comunitats amb menys densitat de població, les de la Meseta, Extremadura, Galícia i Múrcia, és on el risc d'accidents acompanyat és més alt, mentre que als Països Catalans i l'Aragó el risc se situa per sota de la mitjana espanyola. Per a la Fundació Línia Directa, on hi ha més sinistres s'explica perquè les distàncies són més grans entre poblacions.