MOBILITAT

L’estudi ambiental de la zona de baixes emissions diu que serà insuficient

Les entitats urgeixen a implementar el peatge urbà i l’Ajuntament no descarta mesures complementàries

Trànsit intens al carrer Aragó de Barcelona, una de les vies de la ciutat per on passen més vehicles.
Clara López
08/12/2019
3 min

BarcelonaLa zona de baixes emissions serà clau en la reducció dels nivells de concentració de diòxid de nitrogen (NO 2 ) i partícules (PM10), però no n’hi haurà prou. Ho diu l’estudi ambiental que l’Ajuntament de Barcelona ha fet públic aquesta setmana i que avalua l’impacte que tindrà la mesura, una vegada es posi en marxa l’1 de gener del 2020, sobre les emissions contaminants. Segons l’informe, el veto als cotxes més vells i contaminants farà que caiguin les concentracions mitjanes anuals dels dos contaminants principals: el diòxid de nitrogen, que es reduirà en un 11%, i les partícules PM10, en un 7%. Uns “bons resultats” que l’informe atribueix als 50.000 vehicles, un 7% del total, que es calcula que deixaran de circular dins la zona compresa entre les rondes.

L’estudi dibuixa tres escenaris diferents: un sense cap mesura; un altre que inclou l’any de moratòria previst per a la circulació de camions i furgonetes professionals que no compleixin els requisits ambientals, així com per als autocars per renovar les flotes, i un tercer, que és el que es farà real el 2021, que només deixa exempts de la prohibició els vehicles especials. Pel que fa a les emissions d’òxid de nitrogen, s’espera una reducció del 15% amb moratòria, una dada que augmentaria fins al 23% quan deixi d’aplicar-se aquesta pròrroga.

L’informe deixa clar que caldrà “un esforç més gran” si es vol arribar als objectius marcats per la Unió Europea en els punts més densos i amb més circulació. El comissionat d’Ecologia de l’Ajuntament de Barcelona, Frederic Ximeno, insisteix que la ZBE és una mesura “central” en la reducció de la contaminació atmosfèrica, però que “no pot ser entesa per si sola”. Ximeno insisteix que aquesta restricció forma part “d’un paquet de 52 mesures” que el consistori va elaborar per reduir la contaminació, i que caldrà avaluar-ne l’aplicació per decidir si hauran d’implementar mesures complementàries.

La setmana passada totes les entitats mediambientals coincidien que la normativa de la ZBE naixia amb una mancança: no va acompanyada d’un estudi del seu impacte ambiental. Ara, amb les dades publicades, temen que la mesura no s’hagi plantejat bé i que la renovació del parc “no redueixi el nombre de vehicles”. “Que s’incorporin vehicles nous no vol dir que aquests siguin menys contaminants”, puntualitza la portaveu de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, Maria Garcia.

“És una mesura insuficient, que no soluciona el problema de salut pública més important a la ciutat”, al·lega Garcia. La plataforma exigeix accions “més rígides”, que dissuadeixin de “l’ús habitual del cotxe”. Una solució que, segons asseguren, passa per la promoció del transport públic i la implementació del peatge urbà.

Des del consistori no ho descarten. “Caldrà analitzar si les reduccions avancen a bon ritme, i si és així, estudiarem si cal implementar mesures complementàries”, defensa Ximeno. Les entitats els donen sis mesos. “No és una qüestió de temps, sinó de responsabilitat”, apunta Garcia. Fa uns dies les dades publicades per la plataforma Eixample Respira atiaven el debat també dins les escoles. Les xifres revelen que l’any passat es van superar els valors recomanats de diòxid de nitrogen en més del 30% dels centres escolars de la ciutat, fins a 227 de 750 centres. La carta pública que la plataforma ha adreçat a l’alcaldessa Ada Colau ja ha rebut més de 60 adhesions i les famílies no descarten accions coordinades.

Pendents d’altres canvis

L’ordenança municipal que ha de governar la zona de baixes emissions encara està subjecta a les últimes pinzellades. La setmana passada el govern municipal anunciava una rebaixa de la multa mínima: serà de 100 euros i no de 200. A més, s’han introduït altres excepcions i permisos especials a vehicles que participin en fires o que siguin el lloc de treball.

Les al·legacions que ha rebut l’ordenança es discutiran i es votaran demà en comissió. Les peticions van des d’incloure-hi la Zona Franca -com demanen les entitats ecologistes- fins a ampliar la moratòria que s’ha concedit a furgonetes i camions, tal com volen els transportistes per adaptar les flotes actuals.

stats