Estiu d'obres al metro: es tallaran trams de les línies 1, 2 i 5
La L1 estarà tallada dos mesos entre el Clot i Fondo. També es tancarà un tram de la L2 i un de la L5 per obres durant tot l'agost
BarcelonaEstiu complicat a la vista pel que fa a la mobilitat a Barcelona. Aprofitant que és l’època de l’any que menys persones fan servir el transport públic, es faran obres en tres línies de metro -la L1, la L2 i la L5-, que quedaran parcialment tancades durant l’estiu. L’afectació més important serà a la línia 1, que estarà suspesa durant dos mesos entre les estacions de Clot i Fondo per fer-hi l’actuació de manteniment més important que s’ha fet mai a la xarxa de metro de Barcelona.
En concret, del 29 de juny al 30 d’agost estaran inoperatives nou estacions de la L1, cosa que suposa un terç de la línia que uneix Santa Coloma de Gramenet, Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat. Com que les obres que s’hi han de fer són incompatibles amb la circulació de trens, s’ha optat per fer-ho els mesos en què hi ha menys mobilitat. Però, tot i així, la mesura tindrà una incidència molt notable, tenint en compte que un dia feiner de juliol es produeixen 90.000 entrades a la xarxa de metro en el tram afectat. De Clot a Hospital de Bellvitge, el servei funcionarà amb normalitat.
Aconsellen agafar la Renfe i la L9
Quines alternatives tenen els afectats? Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha descartat habilitar un bus llançadora que faci el mateix recorregut que el tram de metro tancat, al·legant que no seria adient tenint en compte “tant el volum de passatge com la configuració de la trama viària” al districte de Sant Andreu i Santa Coloma. L’estiu passat, precisament, es van fer obres per reduir els carrils en algun tram de l’avinguda Meridiana, amb l’objectiu de pacificar la circulació en una de les principals artèries d’entrada i sortida a Barcelona. Omplir ara aquesta via d’autobusos congestionaria l’avinguda. Així, es recomana aprofitar la xarxa de transport públic que ja existeix, l’única capaç d’absorbir el passatge en el tram afectat: la L9 Nord de metro, que permet fer transbord a la línia 5 a La Sagrera, i la xarxa de Renfe -la R2, la R3 i la R4 fan parada en estacions com Sant Andreu Comtal, Sant Andreu Arenal, La Sagrera i Clot-Aragó.
En canvi, sí que s’habilitaran dos serveis especials d’autobús per enllaçar aquests transports alternatius i les parades tancades de la L1: un anirà de Clot a Fabra i Puig (on es pot intercanviar amb l’estació de Renfe i d’autobusos) i l’altre de Fondo a Onze de Setembre, que és una parada de la L9 Nord a 15 minuts a peu de l’estació de Fabra i Puig. Aquests busos llançadora tindran una freqüència d’entre tres i cinc minuts en hora punta i funcionaran amb el mateix horari que el metro.
Les modificacions anunciades no costaran més diners als usuaris, ja que la validació del tiquet metro-metro no tornarà a marcar un altre bitllet i als autobusos especials no farà falta picar.
Els canvis s’emmarquen en “l’actuació de manteniment extraordinària més important que s’ha fet mai a la xarxa de metro”, segons va explicar ahir el conseller delegat de la companyia, Enric Cañas. Tindrà un cost de 20 milions d’euros i servirà per modernitzar més de nou quilòmetres de vies i aparells i instal·lacions en el tram de Clot a Baró de Viver. Aquest sector de túnel ja té 65 anys, així que era urgent una renovació integral: es canviarà el balast (la capa de pedres a la zona de vies) per una capa de formigó per facilitar-ne el manteniment, s’ampliaran els dispositius que permeten fer maniobres i canvis de sentit i es renovarà la senyalització. Les obres, que també serviran per reduir les vibracions quan passa el metro per Santa Coloma, són d’una “elevada complexitat”, perquè cal obrir tres pous per treure i entrar materials.
Encara que la de la línia vermella serà l’aturada més important, la conselleria de Territori i Sostenibilitat també executarà durant l’estiu altres obres que aturaran parcialment el servei de metro. La línia 2 entre Paral·lel i Sagrada Família estarà interrompuda entre el 27 de juliol i el 30 d’agost per millorar les condicions mecàniques de la via, i la línia 5 també s’aturarà entre Can Vidalet i Collblanc del 29 de juliol a l’1 de setembre per obres relacionades amb la futura estació d’Ernest Lluch. Tot i que les obres encara no han començat, ahir alguns usuaris ja es queixaven de les afectacions des de les xarxes.