Les noves estacions de FGC a Terrassa causen aglomeracions a la línia del Vallès

Els usuaris de l’estació de Rubí veuen perillar la seva seguretat, però l’empresa nega que hi hagi risc

Els passatgers de l’estació de FGC de Rubí que van cap a Barcelona es queixen que els trens van massa plens des que es van inaugurar tres estacions noves a Terrassa.
Mireia Esteve
19/12/2016
4 min

BarcelonaLes vuit del matí, hora punta a l’estació de Rubí de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FCG). L’andana dels trens que van en direcció Barcelona s’omple a mesura que passen els minuts. Quan arriba el tren, els passatgers pugen, però a diferència de fa uns mesos, la majoria no poden seure, sinó que s’han de quedar drets a molt poca distància l’un de l’altre. L’explicació són les tres parades noves de Terrassa que es van inaugurar el juliol del 2015: Vallparadís Universitat, Terrassa Estació del Nord i Terrassa Nacions Unides. Els cinc trens de la línia que començaven el seu trajecte a Rubí durant l’hora punta al matí, ara han passat a ser quatre.

“Amb un increment de l’oferta, és normal que s’incrementi la demanda”, assenyala a l’ARA el director de l’operadora de FGC, Oriol Juncadella. De fet, reconeix que des de la posada en marxa d’aquestes tres noves estacions, la demanda ha pujat més d’un 50%. Entre el juliol del 2014 i el del 2015 -abans de la inauguració de les noves estacions-, a Terrassa van pujar 2,6 milions de persones. Des de la posada en marxa fins ara, ho han fet 4,9 milions. “Pateixo per la nostra seguretat”, diu l’Ana, una de les usuàries que s’esperen a l’andana abans de les vuit del matí. El trajecte fins a la capital catalana dura una mitja hora i els passatgers no veuen prou segur que els vagons vagin tan plens. Des de FGC, però, asseguren que el volum de viatgers no supera el 90% de la capacitat dels trens i que la seguretat està garantida.

L’Ajuntament de Rubí no va voler respondre a les preguntes de l’ARA sobre aquest col·lapse. Fa unes setmanes, però, apuntava a TV3 que es posava en risc la seguretat dels viatgers.

De l’increment de passatgers que ha tingut aquesta línia del Vallès, un 19% provenen de Renfe, segons dades de FGC. És el cas del Miguel Ángel, que ara utilitza l’estació de Terrassa Estació del Nord per anar fins a Barcelona en comptes de Rodalies, com feia fa uns mesos. “He guanyat en comoditat, perquè la tinc més a prop de casa”, explica, tot i que també corrobora que els trens “van molt plens, sobretot des de Rubí”. La línia que va de Terrassa a Barcelona ha absorbit més de 17 milions de passatgers des de principis d’any, un 10,5% més que el 2015.

Pèrdua de qualitat

Juncadella insisteix que “no hi ha cap problema de seguretat”, sinó que el problema és “la percepció de pèrdua de qualitat del servei, ja que hi ha menys confort”. Per intentar absorbir aquest increment de passatgers, FGC ha encarregat la construcció de 15 nous trens. Però els nous combois encara trigaran dos anys a posar-se en funcionament i permetran posar un tren cada cinc minuts en aquesta línia. Fins llavors, “paciència”, demana Juncadella, perquè “aquesta situació no serà indefinida”, sinó que estan treballant per millorar-la, reivindica.

Mentrestant, hi ha passatgers que opten per no pujar als trens que vénen des de Terrassa i esperar els que comencen a Rubí, com l’Àngela. Considera que aquesta línia “és una de les més concorregudes i que, si es creen tres estacions noves, s’haurien de posar més trens des del començament”. Sosté que hi ha molta diferència entre abans que s’obrissin aquestes tres estacions i ara, i per això ara opta per viatjar en els trens que comencen a Rubí en hora punta. Així, diu, pot “seure i anar en un tren que no vagi ple a vessar”.

Els combois van plens bona part del trajecte perquè des de Rubí la línia encara fa 15 parades més fins a la destinació final: la plaça Catalunya de Barcelona. El Xavier, que agafa el tren a Mira-sol, explica que a Sant Cugat hi baixen algunes persones, però “en pugen moltes més”. El tren arriba a Sarrià amb almenys 40 persones dretes: anem com anxoves en llauna”, assegura. Però no tothom veu tan greu la situació. Per exemple, el Francesc també agafa el tren a Rubí en hora punta i, tot i que corrobora que els trens van cada cop més plens, creu que “tots els ciutadans tenen dret a agafar el tren”. Per a ell, no és un suplici anar dret i més estret fins a Barcelona.

Dues avaries seguides a les línies vallesanes

La incorporació de 15 nous trens de FGC a la línia del Vallès ha d’anar acompanyada de la revisió del sistema de senyalització. La mesura, segons l’empresa, ha de servir per millorar la capacitat de recuperació del sistema quan hi hagi una avaria. Precisament, fa pocs dies se’n van encadenar dues en una setmana. Una, a l’estació de Sarrià, per un problema en un cable del sistema de seguretat que era defectuós, un fet que “és extremadament poc probable que passi”, segons FGC, i que va deixar els viatgers sense servei durant mitja hora. La segona avaria va ser l’endemà a l’estació del Baixador de Vallvidrera, en plena hora punta al matí. En aquest cas, va fallar el sistema de detecció de trens a la via. La recuperació del servei va trigar quatre hores, ja que la regulació de trens es va fer manualment. Amb una revisió del sistema de capacitació com la que l’empresa preveu fer a les línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia “milloraria la resposta en incidències com aquestes”, defensa el responsable de l’operadora de FGC, Oriol Juncadella. Des del 2014, diu, les incidències han baixat un 30% a les línies metropolitanes. Dels 1.000 trens diaris, un 99% arriben puntuals.

stats