Societat09/02/2016

Una desena de persones feien vida a l'estació fantasma on s'ha originat l'incendi de Rodalies

Accedien a l'estació per un petit forat, ple de brossa, i creuant les vies de nit

Maria Ortega / Cristina Mas
i Maria Ortega / Cristina Mas

BarcelonaEl foc que aquest matí ha col·lapsat Rodalies i Metro de Barcelona s'ha originat a l'estació ferroviària sense ús de Bifurcació Vilanova, al peu del flamant mercat dels Encants. Raúl Gallego, que viu en un assentament molt proper a l'estació, explica que tot va començar a dos quarts de dues de la matinada, quan es va sentir a la zona el so d'ambulàncies i cotxes de bombers.

Explica que a l'estació hi vivien com a mínim deu persones i que la majoria eren d'origen marroquí. Gallego relata que aquestes persones accedien a l'estació per un petit forat –ple de brossa– i creuant les vies de nit.

Cargando
No hay anuncios

"Les primeres dades que tenim és que s'ha produït per acumulació de brutícia, matalassos i mobles vells en aquestes instal·lacions", ha explicat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull.

Així i tot, el director de Rodalies Renfe, Félix Martín, ha negat que visqués gent a l'estació, ja que segons ell "és inaccessible, excepte per al personal autoritzat". Tot i això, Gallego els ha vist, i assegura que fa mesos que tenen les seves coses a dins de l'estació.

Cargando
No hay anuncios

Aquest dimarts, diversos usuaris han rescatat algunes fotografies del portal Trackrunners.net, que es dedica a recórrer les vies subterrànies del metro i Rodalies desafiant la prohibició de Renfe. En aquestes imatges, corresponents a l'estació de Bifurcació Vilanova –també coneguda com a Marina– s'hi pot veure la brossa que s'acumula a les zones abandonades.

Cargando
No hay anuncios

Gallego fa un parell de mesos que viu acollit en una nau al costat de les vies. A la nau tenen la llum punxada, cosa que els permet escalfar-se. La majoria, diu, és dediquen a recollir ferralla i a la venda ambulant. Segons Gallego, a la zona hi ha dues famílies amb menors.

Un altre veí del carrer Pamplona, Marc León, explica que la nau on viu Gallego, l'antic pàrquing d'autobusos, està ocupada des de fa uns anys i hi viuen més de 30 persones segons les xifres oficials. Segons León, s'han dividit la zona en parcel·les, i cada vegada n'hi ha més. "Sé que viu gent a l'estació d'autobusos, però no era conscient que també dormien persones a la Bifurcació", assenyala.

Cargando
No hay anuncios

Segons expliquen els veïns, a la nau del carrer Pamplona també hi havia hagut diversos incendis. Les baralles, a més, hi eren habituals els caps de setmana. Les persones que malvivien a l'estació, assenyalen els testimonis, havien intentat ocupar una altra nau, però en van ser desallotjats. Són, segons expliquen alguns veïns de la zona, persones encara més vulnerables que les que viuen a la nau. "No tenen ni material per recollir la ferralla", apunta una veïna, que descriu que a la nau hi ha líders que "tenen a la resta dels inquilins sotmesos".

Els Mossos d'Esquadra han informat que serà el cos qui es farà càrrec de la investigació de l'incendi a les instal·lacions de Rodalies.

Cargando
No hay anuncios

Una estació que havia de substituir l'antiga Estació del Nord

Cargando
No hay anuncios

Bifurcació Vilanova és una estació de ferrocarril subterrània de la ciutat de Barcelona que mai ha arribat a utilitzar-se, tal com recull portal d'informació subterrània Vinals. Aquesta estació fantasma es troba prop del pont de Marina, entre l’estació d’Arc de Triomf i el Clot-Aragó. Formava part del projecte del Pla d’Enllaços Ferroviaris de Barcelona, en concret, del ramal Vilanova-Sagrera, per unir l’estació de Sants –línia de Vilafranca– amb les línies de Granollers i de Manresa.

L’estació havia de substituir l’antiga Estació del Nord, anomenada estació de Vilanova o Vilanova-Nord. La construcció va durar quatre anys, i el 1974 es van entregar les obres finalitzades amb andanes de 318 metres de longitud, quatre vies disposades en dues andanes centrals i una connexió amb l’estació del metro Marina de la línia 1. Fa dècades que aquest és, doncs, un espai abandonat i que ha servit de refugi per a diferents persones.