Societat27/12/2018

La velocitat a les carreteres secundàries baixarà a 90 km/h d'aquí a un mes

La DGT vol reduir el límit també a les ciutats i retirar més punts per l'ús del mòbil

Pau Esparch
i Pau Esparch

BarcelonaA les carreteres, "millor més a poc a poc". És el lema que defensa el director de la direcció general de Trànsit (DGT), Pere Navarro, que ha anunciat que el consell de ministres d'aquest divendres aprovarà que la velocitat màxima a les carreteres secundàries -també anomenades convencionals- baixi dels 100 km/h actuals a 90 km/h. La mesura no afectarà totes les carreteres convencionals -les que no són autopistes ni autovies-, sinó que només repercuteix en aquelles que no tenen una separació entre carrils de diferent sentit de circulació. A Catalunya afectarà uns 300 quilòmetres de carreteres. El govern espanyol donarà un mes de marge per aplicar el canvi perquè hi hagi temps per modificar els senyals. La reducció de la velocitat és una de les propostes que els últims mesos havia reclamat Navarro, que els pròxims mesos també vol limitar a 30 km/h alguns carrers i retirar més punts del carnet per utilitzar el mòbil.

Cargando
No hay anuncios

Amb la mesura de baixar la velocitat a 90 km/h, Trànsit pretén que disminueixin els accidents frontals. "El 2017 hi va haver més de 1.000 morts [a tot l'estat espanyol] pels xocs frontals", subratlla Navarro. El director de la DGT explica que les topades frontals no passen únicament a causa dels avançaments, ja que també se'n produeixen als revolts perquè alguns vehicles envaeixen el carril contrari per l'excés de velocitat. Com que per les vies hi circulen motoristes, Navarro argumenta que no es pot aplicar la mesura que va fer Suècia de separar els carrils amb cables. L'any passat, el 36% dels accidents a les carreteres secundàries van ser per sortides de via i el 28% per xocs frontals. El 2017 les vies secundàries van concentrar el 77% dels morts en accidents de trànsit. "Reduir la velocitat a 90 km/h a les carreteres convencionals ens homologa amb els països de referència", assegura Navarro. Bèlgica, Grècia, Itàlia i Portugal també la tenen fixada a 90 km/h, mentre que a França, Dinamarca, Finlàndia, Noruega, els Països Baixos i Suïssa és de 80 km/h.

Navarro afegeix que la mesura de baixar a 90 km/h "simplifica" els límits de velocitat a les carreteres de l'Estat, ja que deixa sense efecte el reglament que s'aplicava fins ara -que modificava la velocitat màxima en funció de si hi ha un metre i mig d'amplada als vorals-. Així, d'aquí un mes, tots els vehicles podran circular, com a molt, a 90 km/h a les carreteres secundàries que no tenen separació entre carrils. Els autocars també podran anar a 90 km/h "perquè tenen pocs accidents", segons Navarro, però els camions tindran la velocitat limitada a 80 km/h a les carreteres convencionals. El director de la DGT afirma que aquesta mesura s'ha rebut amb "consens", i ha qüestionat que no s'hagués aprovat abans perquè "feia anys que s'estava cuinant".

Cargando
No hay anuncios

Despesa mínima pel canvi

Navarro també pronostica que la disminució de la velocitat implicarà una despesa mínima perquè canviar cada senyal costa uns 160 euros, encara que en aquest cas només s'haurà de modificar el número -amb una nova placa o un adhesiu-. Fins i tot, amb la simplificació de la velocitat màxima a les carreteres secundàries, Navarro considera que no són necessaris tants senyals com fins ara. Malgrat que hi haurà un termini d'un mes per aplicar el canvi, la mesura serà efectiva a mesura que s'hagin posat els nous senyals a les carreteres.

Cargando
No hay anuncios

El director de la DGT valora que seria exitós que la reducció de la velocitat representi un descens del 10% dels accidents a les vies. Navarro apunta que s'ha tardat uns cinc mesos a poder aprovar aquest canvi, que només suposa una modificació d'un article del reglament de circulació, de manera que preveu que encara es trigarà uns mesos més a aprovar altres propostes que es volen implantar. Segons Navarro, la idea és que el 2019 es tramiti -de manera conjunta- la mesura de baixar la velocitat a 30 km/h als carrers d'un únic sentit de circulació de les ciutats i la de limitar la velocitat màxima dels patinets a 25 km/h. També la d'augmentar la pèrdua de punts del carnet de conduir si es fa servir el mòbil.