El govern espanyol promet 6.300 milions d'euros d'inversió a Rodalies els 10 anys vinents

La Generalitat rep el pla amb escepticisme i critica que no se l'hagi tingut en compte per elaborar-lo

El primer tren de l'R1 que va passar dimarts per l'interior de l'estació intermodal de la Sagrera arribant a l'estació de Badalona
Ara
11/12/2020
4 min

BarcelonaEl pla de Rodalies 2020-30 que ha anunciat aquest divendres el govern espanyol per a Catalunya preveu una inversió de 6.345,92 milions fins al 2030. Segons ha informat l'ACN, inclou actuacions de millora a les estacions, que seran 100% accessibles; la compra de nous trens; la construcció de deu noves estacions; la instal·lació de 20 quilòmetres amb noves vies, i la implantació del sistema ERTMS a la xarxa de l'àrea metropolitana de Barcelona. Tot plegat, de cara a executar-ho al llarg de la pròxima dècada. La Generalitat ha rebut el pla amb escepticisme. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha retret a l'Estat que no hagi tingut en compte el Govern a l'hora d'elaborar-lo.

Segons ha detallat el coordinador del pla de Rodalies, Pere Macias, l'objectiu és augmentar un 58% l'oferta i que la demanda creixi un 50%, una xifra a la qual s'esperava arribar el 2028 però que s'ha endarrerit dos anys per la pandèmia.

La xarxa de Rodalies de Catalunya compta amb 1.119 quilòmetres, la meitat dels quals amb via doble, i 200 estacions. A més, en alguns trams les vies compten amb més de 40 anys d'antiguitat –com és el cas del tram que uneix Barcelona amb Vic, Manresa i Reus– i amb tens de més de 25 anys (la mitjana d'antiguitat del parc és de 20,2 anys). El pla preveu renovar 56 unitats tant de Rodalies com de Mitjana Distància i la compra de 45 unitats més destinades a la doble composició de les R1, R2 i R4. També preveu incorporar dues unitats a les Rodalies de Lleida, una per a l'allargament a la UAB i una a l'R3, i tres per reforçar els regionals cap a Tarragona. En total, seran 101 nous trens en un parc format actualment per més de 270 trens.

Pel que fa al programa d'actuacions més immediates (4.622 milions fins al 2025) i a mitjà termini (1.164 milions), n'hi ha que ja s'estan executant, com el 4+4 de l'Estació de Sants, o en execució, com la construcció del ramal que ha de portar el tren a la T1 i el desdoblament entre Parets i la Garriga. N'hi ha d'altres de planificades, com la remodelació de l'estació de Montcada Bifurcació i Castelldefels, la sectorització de les andanes i la reforma a l'estació de Plaça Catalunya. I entre les previstes hi ha un nou ramal entre la línia de Puigcerdà i el Corredor del Vallès, la planificació per quadruplicar el tram Castelldefels-el Prat i una tercera via entre Montcada i Mollet Sant Fost.

En l'àmbit del manteniment, a mitjà termini (2026-2030) s'ha previst la reforma de l'estació de Mataró i de Sant Vicenç de Calders i també les de Sant Celoni i Manresa, que també inclourà una ampliació de vies.

L'acte de presentació del pla de Rodalies ha comptat amb la participació del ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet; l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i els tinents d'alcaldia Jaume Collboni i Janet Sanz; la delegada del govern espanyol, Teresa Cunillera; la presidenta d'Adif, Isabel Pardo de Vera; i el president de Renfe, Isaías Taboas entre més autoritats.

Calvet, escèptic però receptiu

"Serà aquest el que es complirà?", s'ha preguntat el conseller Calvet sobre el pla de Rodalies que ha presentat l'Estat. En la seva intervenció, ha manifestat que el Govern es mira els compromisos amb "cert escepticisme" i ha recordat que el pla "no és el primer que es fa ni el primer que es presenta". Tot i així, ha afegit que la Generalitat l'analitzaria amb "calma" i "predisposició".

El conseller no s'ha estat de criticar que el Govern no hagi participat en l'elaboració del pla, malgrat que és el titular del servei. Ha lamentat que, en tot cas, n'ha sigut part indirectament a través de l'ATM. "Si la Generalitat és competent en Rodalies, ha de decidir què s'hi fa", ha remarcat Calvet, tot i reconèixer la millora en la relació amb el ministeri des que Ábalos n'és el titular.

"Sembla el món al revés: actuar d'aquesta manera i convertir l'autonomia en un autogovern de fireta té conseqüències polítiques", ha avisat el conseller, que també ha reconegut que el nou pla va en la bona direcció i que des del Govern estaran "expectants" a l'hora d'exigir el compliment de les actuacions previstes: "Serem implacables en els drets dels catalans i ho farem sense renunciar a res". Calvet també ha retret que des de l'Estat ha semblat que fos "indiferent en moltes ocasions" al patiment dels més de 400.000 usuaris que agafen diàriament Rodalies (abans de la pandèmia).

Per la seva banda, el ministre Ábalos ha assegurat que els dos últims anys hi ha hagut un "punt d'inflexió" a Catalunya en la inversió en infraestructures, i ha posat com a exemples la reordenació de les vies a Sants, les reparacions en les infraestructures perjudicades pels temporals Gloria i Dana i més actuacions que es duen a terme mentre el servei no s'atura.

Segons ha assegurat, en dos anys s'han invertit 1.700 milions d'euros i se n'han licitat 1.400 més en contractes d'inversió a Rodalies i també al Corredor Mediterrani. Ábalos ha subratllat el caràcter "ambiciós" dels pressupostos de l'Estat, perquè es tracten dels "més elevats" de l'última dècada, amb uns 2.400 milions d'euros.

"Deu anys de ferides obertes" amb l'horitzó al 2025

Per la seva banda, l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha assegurat que es treballa amb un horitzó de finalització de les obres de la Sagrera el 2025 i ha recordat que els veïns arrosseguen "deu anys de ferides obertes" amb les obres de la nova estació intermodal. Tot i això, ha celebrat el "nou punt d'inflexió" en el desenvolupament de les obres. Colau ha dit que l'estació és un "node fonamental" en les comunicacions de Rodalies i que va en la línia de l'objectiu del govern municipal de reduir el vehicle privat a la ciutat i, de retruc, l'efecte de la contaminació entre els ciutadans.

L'alcaldessa ha recordat que encara queden tres grans qüestions pendents per millorar la mobilitat dels ciutadans, com el bon funcionament de Rodalies, el desenvolupament de la línia 9 i el tramvia per la Diagonal. Sobre Rodalies, ha assegurat que exigirà personalment que s'executin les inversions previstes.

stats