Espanya encapçala el fracàs escolar i l'atur juvenil a Europa
Un de cada tres joves deixa els estudis després de la secundària, quan la mitjana europea és un de cada cinc
ParísEspanya és el primer país d'Europa en termes de fracàs escolar i de baixa inserció laboral dels seus joves, segons dades recollides per l'Organització de les Nacions Unides per a l'Educació, la Ciència i la Cultura (Unesco) a l'edició 2012 de l'estudi anual 'Educació per a tothom" (EPT), publicat avui.
Un de cada tres joves espanyols d'entre 15 i 24 anys van deixar els estudis abans d'acabar l'educació secundària, davant la mitjana europea, que és un de cada cinc, d'acord amb l'estudi que recull el progrés dels objectius educatius fixats a Dakar el 2010, que s'han d'acomplir el 2015.
Per als responsables de l'informe, les xifres d'abandonament escolar a Espanya són "preocupants", ja que es tracta d'un país "durament colpejat" per la crisi i on l'atur juvenil va superar el 50% el març d'aquest any.
La falta de competències professionals dels joves europeus "els aboca a desaprofitar el seu potencial, els fa perdre oportunitats de feina i els impedeix ajudar els seus respectius països a tornar a la prosperitat", assenyala l'estudi, on s'assevera que, en temps de crisi, dotar-los d'eines és "més essencial que mai".
Els autors de l'informe van constatar que entre el 2007 i el 2009 els índexs d'atur entre els joves europeus que no havien completat els seus estudis van augmentar "de forma àmplia", amb l'excepció d'Alemanya, tot i que Espanya va ser, sens dubte, "el més afectat" de tots les països del continent.
L'estudi recupera, a més, el terme 'ni-ni' (ni estudien ni treballen), i assenyala que "almenys un quart dels joves espanyols que van deixar els estudis en acabar el primer cicle d'ensenyament secundari i una cinquena part dels que van abandonar-los després del batxillerat, en l'actualitat tampoc no tenen feina".
"Crear llocs de treball 'per se' no ens ajudarà a sortir de la crisi", segons van indicar els autors, per als quals "Europa ha de formar joves amb competències professionals adequades, amb experiència prèvia i amb capacitat d'adaptació a les noves tecnologies".
Per això, des de la Unesco s'insisteix a fomentar les pràctiques i a millorar la formació professional, com s'ha fet "amb gran èxit" a Alemanya, per tal de preparar els joves per al futur laboral.
L'esforç val la pena, segons els càlculs de la institució, que estima que cada dòlar invertit en educació i en competències suposa un retorn de 10 dòlars per a l'economia del país inversor.