Espanya baixat 20 punts en educació financera des del 2012
L’informe PISA sobre competència financera revela que només un 6% dels estudiants de 15 anys entenen productes complexos
BarcelonaL’informe PISA sobre educació financera revela que només un 6% dels estudiants de 15 anys de l’estat són capaços d’entendre productes financers complexos, com calcular un interès compost. Amb tot, la competència s’ha pràcticament doblat des del 2012, quan el percentatge recollit pel mateix informe va ser del 3,8%. A banda, el 22% dels 48.000 estudiants enquestats no és capaç de prendre decisions simples sobre les seves despeses diàries. Espanya ha baixat 20 punts en aquesta qüestió respecte del 2012. Ha obtingut una puntuació de 469, enfront de la mitjana de l'OCDE (489 punts). En els països més ben puntuats, el 70% dels estudiants enquestats tenen un compte corrent. El test mostra que aquests estudiants tenen un major nivell d'educació financera. A Espanya, el percentatge d'estudiants de 15 anys que tenen un compte corrent és del 52% (el 2012 era del 60%). I targeta de dèbit, un 8% (12% el 2012).
Segons fonts del BBVA, entitat financera impulsora d’aquesta part de l’estudi, l'evolució acadèmica dels estudiants i la situació socioeconòmica de les famílies influeixen “decisivament” en el seu coneixement financer. Però també és clau la participació dels pares en l'educació financera dels fills. Els adolescents que parlen d'economia domèstica amb els seus pares, indiquen les mateixes fonts, aconsegueixen millor puntuació.
D’altra banda, l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE), també impulsora de l’estudi, ha recomanat reforçar les iniciatives d'educació financera a les escoles, proporcionar altres vies d'aprenentatge fora de l'escola i posar focus en la formació dels pares.
El president de BBVA, Francisco González, ha afirmat que l’informe PISA mostra que hi ha “moltes coses a millorar” a Espanya. L’Estat ha caigut 20 punts en educació financera i “un cop més” se situa per sota de la mitjana de l’OCDE.