Societat24/11/2016

Escola Nova 21 demana a la consellera d'Ensenyament caminar cap a un sistema educatiu avançat

En la clausura del Simposi sobre el Canvi Educatiu, la plataforma ha demanat al Departament reformular l'avaluació i personalitzar l'aprenentatge. Meritxell Ruiz ha assegurat que el sistema educatiu català ja "ha començat un canvi"

Mireia Esteve
i Mireia Esteve

BarcelonaAquest dijous s'ha clausurat el Simposi sobre Canvi Educatiu que ha aplegat unes 400 persones durant dos dies a la Universitat Pompeu Fabra. Tots els participants han coincidit en què cal unir esforços d'escoles, grups de recerca, xarxes i administració per tal d'aconseguir un sistema educatiu avançat. Una tesi que també ha defensat la consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz, en la clausura de l'acte, ja que ha assegurat que "tothom està immers en el canvi educatiu".

Un dels eixos que s'han debatut durant aquests dos dies ha estat el replantejament del sistema d'avaluació. Pel director del programa Escola Nova 21, Eduard Vallory, cal que aquest sistema permeti assolir els aprenentatges a infants i joves per tal que siguin "autònoms i autoregulats".

Cargando
No hay anuncios

Per Vallory, aquests instruments han d'estar enfocats a "desenvolupar les seves capacitats en situacions reals". En aquest sentit, ha demanat "repensar instruments com la Selectivitat". Per la seva banda, la consellera ha explicat que pel seu departament "l'avaluació ha de ser considerat com un element de millora del sistema i no només per donar una nota a l'alumne".

Durant el Simposi, també s'ha debatut sobre les competències a desenvolupar pels alumnes per a la vida en el context actual. Així, Ruiz ha retret a l'Estat que la Lomce encara parli "d'estàndards d'aprenentatge", mentre que Catalunya ja està introduïnt "el currículum competencial".

Cargando
No hay anuncios

Per arribar al model d'escola avançada que planteja Escola Nova 21, Vallory ha advertit que caldrà "desenvolupar una veritable autonomia de centres, des de la capacitació de docents i de projectes educatius propis". I tot això, perquè els infants tinguin "una experiència d'aprenentatge gratificant i empoderadora", segons Vallory. En aquest sentit, la consellera ha afegit que "ve una època turbulenta", però que es va pel "bon camí" per poder formar "persones cultes".

Des del mes de setembre 456 escoles són Escola Nova 21 i la plataforma ja ha fet tallers a uns 1.200 representants d'equips de direcció de les escoles, perquè debatin el propòsit educatiu i les pràctiques d'aprenentatge. A partir del desembre s'assajarà un procediment de canvi generalitzable a 30 centres.