Barcelona

"Pensava que venia el president... però són nens en bicicleta"

Els bicibús s'estenen a Barcelona com una forma sostenible i reivindicativa de fer desplaçaments per la ciutat

Barcelona"Pensava que venia el rei o el president... però són nens en bicicletes", comenta, sorpresa, una veïna al carrer Entença de Barcelona. Per davant seu ha passat un grup de famílies ciclistes encapçalades per dos agents de la Guàrdia Urbana, també en bicicleta, i escortat per cotxes i motos policials per protegir la canalla del trànsit agressiu de primera hora. Especialment al carrer Entença, per on circulen diàriament uns 20.000 vehicles. Són les 8.40 del matí i el carrer esclata en un aplaudiment: el primer bicibús de l'Eixample ha arribat més que puntual a destí: l'antiga presó Model, on ara hi ha dues escoles en mòduls provisionals. I què és exactament el bicibús? La manera com s'estan organitzant les famílies d'algunes escoles per arribar juntes fins als centres ocupant la calçada i fent parades per anar recollint a qui s'incorpora a mig trajecte.

"És una manera d'empoderar-nos i donar el carrer als nostres fills. Si els carrers són per als infants i la gent gran, les ciutats són millors", explica Helena Vilardell, que és mestra a l'Escola Elpetitmiquel de Vic, el primer lloc de Catalunya on es va posar en marxa una iniciativa d'aquest tipus. Primer amb dues mestres i nou infants, i per la ronda de Camprodon, el carrer més transitat d'Osona. "La idea era anar junts per sentir-nos segurs a la calçada", detalla Vilardell. El projecte es va estendre primer per diferents escoles de Vic, ja amb implicació de les famílies en l'organització, i després per altres municipis, com Sabadell i Barcelona, on el curs passat ja hi havia rutes per arribar al Col·legi Reial Monestir de Santa Isabel, a Sarrià-Sant Gervasi. Vista la bona rebuda de la prova de Vic, Vilardell i Eduard Folch van impulsar Canvis en Cadena, una iniciativa col·laborativa per compartir informació amb totes les associacions de famílies interessades en impulsar un bicibús i desenvolupar una apli on es puguin registrar les parades i els usuaris de cada ruta. Ara se'n fan en 18 municipis i es calcula que mobilitzen mig miler d'infants.

Cargando
No hay anuncios

El de l'Eixample, que s'ha estrenat avui i que com a mínim en les dues primeres edicions tindrà protecció de la Guàrdia Urbana, ha sortit de davant del Mercat de Sant Antoni amb una vintena de famílies de les escoles Joan Miró, Entença i Xirinacs, i n'ha anat sumant fins a arribar a la cinquantena a l'enfilar el carrer Entença, que és l'escenari de la reivindicació. Aquí les escoles hi demanen "un carril bici segur". "L'objectiu és que la mobilitat sostenible tingui el seu espai també en un carrer tan transitat", explicava Joan Marc Montserrat, de Camí Amic –una entitat que també s'ha implicat en l'organització del bicibús–, moments abans de donar el tret de sortida a la ruta. La reivindicació no ve de nou, sinó que ja s'ha deixat sentir en iniciatives com les dels talls de trànsit davant de les escoles que es feien el curs passat. "Ocupar la calçada amb les bicis els divendres ens serveix per reivindicar que no hi ha una ruta segura per fer amb infants fins a les escoles del carrer Entença amb bicicleta", afegeix Genís Domínguez, un dels pares que han impulsat la iniciativa.

Cargando
No hay anuncios

Carrers per a tothom

El balanç d'aquest primer divendres és molt positiu. "És una manera molt agradable de començar el dia i una reivindicació que el carrer, tant les voreres com les calçades, ha de ser per a tothom, i posar en dubte l'hegemonia del cotxe i la moto", celebrava Laia Sànchez Amat, mare de l'Escola Xirinacs, un cop completada la ruta. El dubte, apuntava, era quin serà el comportament del trànsit si el bicibús comença a funcionar sense protecció de la Guàrdia Urbana. Aquest divendres agents en moto tallaven el trànsit als carrers que creuen la ruta del bicibús per evitar que el grup de ciclistes es dividís, i els que tenien més feina eren els cotxes i motos policials de la cua, que rebien les insistents preguntes de conductors que no entenien que es tallés una via principal de la ciutat en hora punta. "Tenim pressa, no podem passar pel costat?", repetien alguns motoristes.

Cargando
No hay anuncios

Si el bicibús funciona més endavant sense el suport policial, seran els mateixos adults del grup –en aquest cas hi ha d'haver sempre un responsable per família– els que es reparteixin les funcions de conductor –qui gestiona la capçalera–, revisor –gestiona la cua– i flanquer –atura el trànsit dels carrers que creuen l'itinerari–. Des de l'Ajuntament apunten que l'acord tancat és fer l'acompanyament amb Guàrdia Urbana durant les dues primeres edicions del bicibús de l'Eixample pel carrer Entença i que a partir d'aquí caldrà valorar per on és "més convenient i sostenible" fer el trajecte. No descarten que pugui passar al carril bici de Calàbria, un pas que eliminaria la part reivindicativa d'ocupar una via principal en hora punta. Després de les dues primeres edicions, per Entença i amb Guàrdia Urbana, es farà una valoració per decidir com continua. El que ha cedit el consistori és un espai a la Model perquè funcioni com a pàrquing de bicicletes els dies de bicibús. Avui, entre les famílies, sentiment de reconquesta del carrer.