Societat16/05/2015

Una escola de barri

Les Escoles del Districte Sisè, al barri del Raval, van introduir tècniques acadèmiques pioneres

Xavier Theros
i Xavier Theros

Aquest és un edifici de considerables dimensions i modesta façana, al carrer del Carme cantonada amb la plaça del Pedró, que en els anys de la meva adolescència era un enigma per a tots els que hi passàvem per davant. Llavors era una finca mig abandonada, amb unes lletres esborrades que deien: Escoles del Districte Sisè. Ara que els polítics han trobat noves formes de negoci, privatitzant serveis prioritaris com l’educació, potser fóra bo recordar-ne la història.

El setembre del 1906 la premsa comunicava la reforma d’un local al cor del Raval, destinat a impartir classes de pàrvuls i ensenyament primari als infants d’aquella barriada; anunciaven el començament del curs acadèmic per a principis d’octubre. En aquells anys, a la planta baixa hi funcionava una llenceria, que poc més tard es transformaria en els Grans Magatzems del Padró. I en un dels immobles del davant hi va viure un jove Joan Salvat-Papasseit amb la seva mare i el seu germà Miquel, quan treballava de guarda nocturn al Moll de la Fusta.

Cargando
No hay anuncios

A principis del segle XX es van desenvolupar un seguit d’innovacions pedagògiques, batejades a casa nostra com l’Escola Nova. A Barcelona va obrir l’Escola Moderna de Ferrer i Guàrdia, l’Escola Horaciana de Pau Vila, l’Escola Racionalista Farigola vinculada a Joan Puig Elias, el Col·legi Mont d’Or de Joan Palau, l’Escola Vallparadís d’Alexandre Galí, i l’Escola de Mestres de Joan Bardina. Incorporaven l’educació del caràcter i la voluntat, fomentaven la llibertat i la curiositat espontània de l’alumne, l’educació física, el contacte amb la natura i un estil de vida saludable.

Una de les primeres iniciatives d’aquest tipus van ser les Escoles del Districte Segon al carrer Mercaders, fundades el 1902 per l’adroguer Ramon Monegal i el metge Albert Lleó i Morera. Davant l’èxit, es van crear aquestes Escoles del Districte Sisè, al capdavant de les quals es va posar el badaloní Jeroni Estrany i Lacerna, un metge que militava en el catalanisme republicà. La idea era donar formació als fills dels associats a l’Institut Obrer Català, que en forma de cooperativa dedicaven una hora setmanal a ensenyar als nens alguna cosa relacionada amb els seus oficis respectius.

Cargando
No hay anuncios

El doctor Jeroni Estrany va ser un autèntic pioner de la pedagogia moderna, que va dotar l’escola d’un gimnàs i un gabinet d’estudi antropomètric, on un complet equip mèdic (dermatòleg, oftalmòleg, odontòleg i tres metges de medicina general) feien les revisions periòdiques dels nens. Estrany va conceptuar el principi de les “relacions focals”, a partir d’observar que els alumnes de les primeres i les darreres fileres aprenien amb més dificultat que la resta. Per corregir-ho, va concebre aules petites, amb poca gent i sense taules.

Fins i tot va dissenyar el seu propi mobiliari escolar, amb bancs amb capacitat per a tres alumnes cadascun. La llengua vehicular de les classes era el català, s’hi impartia música i gimnàstica, i van ser els primers a treure els infants a l’aire lliure.

Cargando
No hay anuncios

A partir del 1908 van muntar les primeres colònies infantils a Arenys de Mar, i molts matins es desplaçaven en tramvia fins a la platja, on feien exercici, es banyaven i esmorzaven. Amb un programa tan modern per a l’època (en el qual estaven implicats pares, docents i el mateix alumnat), no és casual que s’hi formessin personatges com el periodista Sempronio i el mestre Pere Vergés, posteriorment fundador de la famosa Escola del Mar. O que servís de model per a les futures escoles públiques patrocinades per la Mancomunitat. L’inici de tot allò que ara sembla que no és rendible.