Les entitats del tercer sector reclamen més compromís social a les empreses turístiques

La Taula d'Entitats del Tercer Sector demana que s'aprofiti la riquesa que genera el turisme per garantir sous dignes i la inserció laboral de persones en risc d'exclusió

Un grup de turistes esperen per pujar al bus turístic / FRANCESC MELCION
Laia Vicens
10/05/2017
3 min

BarcelonaT'has preguntat mai on van a parar els auriculars que es reparteixen gratuïtament als més de dos milions d'usuaris del Bus Turístic de Barcelona? En veure que quedaven abandonats a les marquesines dels autobusos, la fundació Rubricatus, dedicada a la integració laboral de persones amb discapacitat intel·lectual, va decidir donar-los una segona vida per reduir l'impacte mediambiental del turisme. Com ho van fer? Van col·locar una paperera dins del mateix bus per recollir els auriculars i van dissenyar uns 'lanyards', una mena de cordills per fer acreditacions d'esdeveniments i congressos. En reparteixen uns 60.000 cada any. Aquest és només un exemple de la relació entre les entitats socials i el turisme; una relació, però, que és encara insuficient: el 60% de les entitats socials asseguren que no tenen cap relació amb l'activitat turística.

Per això, el president de la Taula del Tercer Sector, Oriol Illa, ha lamentat que "l'èxit del turisme a Barcelona no es comparteix de manera equitativa ni contribueix a la cohesió social" de la ciutat. Segons ha dit, el turisme genera externalitats que "debiliten l'aplicació d'alguns drets socials", com el de l'habitatge o l'ocupació, i empitjora l'espai públic. Davant d'aquesta problemàtica, des de l'organització, que agrupa més de 3.000 entitats catalanes que treballen per a la cohesió social, demanen a les empreses del sector turístic "que incrementin el seu compromís social" i un augment dels sous perquè siguin "dignes".

L'informe de la Taula defensa les entitats socials com un "actor clau en la planificació del turisme de la ciutat" perquè aquesta activitat econòmica -els turistes es gasten més de 30 milions d'euros cada any a Barcelona- tingui un retorn cap als col·lectius més vulnerables. Una bona manera de fer-ho, ha dit Illa, és dedicar la taxa turística a "impulsar un turisme socialment més responsable i inclusiu".

Illa lamenta que el sector turístic "doni l'esquena" a les entitats socials, una situació que cal capgirar a través de "bones pràctiques" que redistribueixin la riquesa que genera el turisme. En una jornada a la seu de Barcelona Activa aquest dimecres s'han presentat alguns dels projectes -de restauració, oci o inserció laboral- que entitats socials estan impulsant en relació amb el turisme.

Una d'aquestes iniciatives és el Check-in Solidari, creada pel Casal d'Infants del Raval i Apartur, l'Associació de Pisos Turístics de Barcelona. L'acord entre les dues entitats determina que per cada entrada en un pis turístic, les 47 empreses que hi col·laboren destinen 1 euro al programa Vincles, que ofereix suport a mares i joves del Casal. Així ho ha explicat José Beltran, el president de l'entitat, que ha dit que han aconseguit recaptar 17.000 euros, 10.000 més que la primera edició, el 2013.

Una altra de les bones pràctiques presentades és la que impulsa la fundació Banc de Recursos, una ONG mediambiental que gestiona la donació de material de segona mà d'empreses a entitats socials. Mariona Ortiz, una de les portaveus, ha explicat que van començar portant el material que recuperaven a països del tercer món, però la crisi i els elevats costos d'enviament van fer replantejar el projecte, i ara un 70% dels materials es queden al país. La idea és fer d'intermediaris entre els hotels i les empreses que volen desfer-se de materials i mobles i les entitats socials que volen reutilitzar-los.

Sigui des de la restauració fins al sector dels congressos, les entitats lluiten per aprofitar i compartir l'èxit turístic de Barcelona. Les dades ho avalen: vuit de cada deu entitats que ja hi tenen relació asseguren que l'impacte és positiu.

stats