“Em deia que anés al lavabo a fer-me fotos i que les hi enviés”: treballadores del 112 denuncien assetjament d’un superior
Serveo (antiga Ferrovial) arxiva el cas i descarta sancionar l’acusat perquè considera que els fets més greus, del 2019, han prescrit
Barcelona“Intentava fer-me tocaments en una part de la sala on segons ell no hi havia càmeres i ningú ho veuria". "Em deia que anés al lavabo a fer-me fotos i que les hi enviés". Una teleoperadora del 112, el servei d'atenció a trucades d'urgència de la Generalitat, relata així els comportaments del seu coordinador i superior directe. "Aquestes exigències em creaven ansietat i em feien pensar que jo estava obligada a comportar-me d'una certa manera perquè ell era el meu superior i el meu lloc de treball perillava", explica. Altres treballadores de Serveo (abans coneguda com Ferrovial Servicios), que és l'empresa que gestiona el 112, també descriuen situacions d'assetjament per part del mateix coordinador, B.P.E., al centre de la Zona Franca, segons consta en un document al qual ha tingut accés l'ARA.
El patró és similar: l'home es fixava en subordinades directes, sovint noies joves, que feia poc que treballaven al servei, mirava d'establir-hi una relació personal, les aïllava dels altres companys, les pressionava per tenir-hi contacte fora de la feina i les sotmetia a un escrutini molt més intens que a la resta, segons expliquen. "S'inventava algunes normes, fent creure que ell tenia el control" de temes que no eren de la seva competència, com on havien de seure o els dies de festa que podien fer. "Jo rebia pressions diàries, sortia plorant de la feina", diu una altra.
Quatre treballadores van presentar el 3 de març una denúncia conjunta davant de l'empresa. La resposta els va arribar la setmana passada, el 26 de maig, gairebé tres mesos després. L'informe considera que alguns dels fets descrits, que van tenir lloc l'any 2019 –quan el 112 el gestionava una altra empresa, Grupo Norte– ja han prescrit. A preguntes de l'ARA, fonts de la companyia reiteren que l'arxivament del cas és "per falta de proves objectivables i perquè ha prescrit en l'àmbit laboral, que és l'únic en el qual pot actuar l'empresa". Segons consta a l'informe, la direcció no ha vist evidències d'assetjament en els episodis més recents que descriuen les denunciants que, segons Serveo, "no han aportat prou proves" que apuntin que el cas podria repetir-se.
La companyia ha decidit arxivar el cas i no obrir cap expedient sancionador contra l'acusat, tal com demanaven les dones. Proposa, en canvi, que les dues parts acordin alguns canvis per evitar que coincideixin a la feina i que ell participi en alguna formació que, "si fos possible" inclogui "alguna sessió en perspectiva de gènere", segons l'informe.
Primers casos fa tres anys
L'octubre del 2019, dues de les dones ja van informar l'empresa de la situació que patien. L'endemà, ell ho va saber i va pressionar-les perquè li expliquessin què havien dit. Van continuar treballant junts. "Esperàvem que l'empresa prengués mesures, però no ho va fer", lamenten. Descriuen un procediment llarg i ple de revictimitzacions, en què se'ls va oferir denunciar el cas però no se'ls van oferir mesures cautelars ni cap suport.
El 14 de gener del 2020, totes dues es van reunir amb B.P.E. en presència de quatre superiors, inclòs l'actual responsable del servei. L'acusat va reconèixer els fets i va demanar disculpes. "L'empresa va dir que si no denunciàvem podíem deixar-ho com estava, vist el seu penediment. Ni tan sols el van canviar de torn ni de posició", expliquen.
A partir de llavors, el coordinador va mantenir amb elles una actitud "cordial". Amb el temps, però, van veure que ell tenia actituds similars amb altres treballadores i per això van decidir denunciar-lo formalment. "El considero un perill per a les dones que puguin entrar al servei en un futur", fan constar a l'informe una de les afectades.
Fonts sindicals qüestionen que l'assetjament hagi conclòs i recorden que el canvi en la companyia licitadora no va suposar cap diferència en aquest sentit, perquè es va subrogar l'estructura laboral. Apunten que l'empresa hauria incomplert el seu propi protocol de prevenció de l'assetjament al llarg del procés. Algunes de les afectades han estat de baixa per ansietat durant mesos.
Aquest dijous, algunes altres afectades es van reunir amb el departament d'Interior, responsable del 112, que es va comprometre a oferir-los assessorament jurídic i psicològic i a analitzar possibles mancances en els protocols i en l'actuació de l'empresa.