Les universitats avaluaran el català dels estudiants d'educació i els faran formació lingüística
El Consell Interuniversitari de Catalunya ha aprovat una guia per incrementar la docència en llengua catalana a les facultats
Nous passos per fer front als problemes amb el nivell i l'ús del català a les aules d'escoles i instituts, però també a les universitats. Els serveis lingüístics de les universitats catalanes han posat en marxa un conjunt de projectes per fomentar el català i el multilingüisme als campus, entre els quals destaca la formació lingüística dels futurs mestres. Les universitats faran una prova diagnòstica als estudiants d'educació per conèixer el seu nivell de llengua catalana i detectar possibles mancances durant els estudis amb els quals s'han de formar els futurs docents. A partir d'aquesta avaluació, les facultats organitzaran tallers de llengua de formació específica per millorar la competència lingüística en funció de les necessitats detectades en l'alumnat.
Entre les mesures també hi ha la programació de sessions concretes per fomentar la consciència sobre la responsabilitat lingüística dels professors d'escoles i instituts com a models lingüístics per als alumnes que formen i acompanyen. Aquestes accions arriben després que en els últims cursos el model d'escola catalana s'hagi vist amenaçat per les nombroses sentències judicials que obligaven escoles i instituts concrets a fer un 25% de les classes en castellà. També hi té a veure que en les últimes proves de competències bàsiques es constatés que el nivell de català –i també el de castellà– dels alumnes que acaben l'ESO és el més baix dels últims 10 anys. Són dues situacions que s'han començat a abordar amb, entre altres accions, l'impuls d'un nou decret educatiu per blindar el català a les aules i amb un increment del nombre d'alumnes que passaran les proves de competències bàsiques per avaluar el seu nivell.
Noves eines a les universitats
Aquesta setmana, el Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) ha aprovat la Guia per a l’elaboració de plans d’increment de la docència en català. El document, que ha rebut llum verda de la Comissió de Política Lingüística del CIC, busca donar eines per trobar l'equilibri entre el multilingüisme que es viu i es potencia a les facultats amb la normalització i la protecció del català com a llengua pròpia de les universitats de Catalunya. A efectes pràctics, la guia ofereix pautes perquè cada universitat elabori el seu propi pla en funció de les seves dinàmiques internes i del seu punt de partida pel que fa a l’ús del català en la docència.
Per aconseguir aquests objectius, el departament de Recerca i Universitats ha augmentat un 35% els ajuts per fomentar el català. Entre aquestes mesures també hi ha projectes d’acollida lingüística i cultural per als estudiants universitaris estrangers amb cursos de català de nivell bàsic, però també jornades en què s’informa sobre les llengües de Catalunya o programes de mentoria i de parelles lingüístiques entre els estudiants.