Educació
Educació21/03/2022

La Unesco avala reformar els currículums escolars com ha fet Catalunya

L'organisme internacional reclama pedagogies basades en "la solidaritat i la cooperació"

BarcelonaUn dels punts de la vaga educativa a Catalunya reclama aturar els nous currículums, que impulsen l'aprenentatge competencial i per àmbits i que, segons alguns docents, devaluen la qualitat del coneixement. En canvi, un nou informe de l'Organització de les Nacions Unides per a l'Educació, la Ciència i la Cultura (Unesco) avala aquest model educatiu i, entre les cinc propostes concretes per "transformar l'educació", s'hi planteja "actualitzar els currículums i els coneixements comuns" i desplegar metodologies centrades "en problemes i projectes". Així ho ha vingut a presentar aquesta setmana a Barcelona el director d'innovació i futur de l'aprenentatge de la Unesco, Sobhi Tawil, que ha valorat que Catalunya ja estigui "en la dinàmica" d'aquesta transformació, més basada en la cooperació que en el model tradicional "de rànquings i competència".

Segons la Unesco, el nou estudi Reimaginem junts els nostres futurs. Un nou contracte social per a l'educació posa al dia l'Informe Delors de l'any 1996, que ja parlava d'ensenyament competencial. Però si des d'aleshores en educació es parlava de què i com s'aprèn, ara cal preguntar-se també per a què. "L'educació sempre s'ha d'adaptar al món actual, però ja no només cal això, sinó que ara cal preguntar-se com l'educació pot donar forma al futur que volem", ha dit Tawil en una atenció als mitjans. És per això que el document proposa desplegar pedagogies "basades en la solidaritat i la cooperació", que posin èmfasi en l'aprenentatge "ecològic, intercultural i interdisciplinari"; garantir que la docència sigui una professió "col·laborativa" basada en el treball en equip, o crear oportunitats educatives més enllà de l'escola.

Cargando
No hay anuncios

Tawil ha admès que "a tot el món" hi ha docents molt reticents a canviar la manera d'ensenyar, perquè "la resistència al canvi forma part de la naturalesa humana". "És important com presentem aquesta transformació. No podem dir als professors que tot el que hem estat fent fins ara no serveix per a res i que han de començar des de zero", ha afirmat. I per això, ha dit, cal "diàleg" amb el professorat, que precisament s'ha queixat molt que el conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha volgut aplicar aquests canvis normatius sense massa consens. "Com més professors impliquem en aquesta transformació, menys resistència al canvi trobarem", ha apuntat Tawil, que ha reclamat "més reconeixement públic i social" de la feina dels docents.

La proposta de la Unesco arriba enmig de diverses crisis mundials, com la climàtica, el retrocés democràtic o l'automatització tecnològica, i assumeix que "l'educació encara no ha complert la seva promesa de contribuir a forjar un món més just, sostenible i en pau". Per aconseguir-ho proposa "un nou contracte social" per transformar l'educació en les pròximes tres dècades que passi per assegurar el dret a l'educació "per a tothom i al llarg de tota la vida" i alhora "canviï radicalment la manera de relacionar-nos entre nosaltres i amb el planeta". En l'elaboració del document hi han participat més d'un milió de persones, institucions i entitats d'arreu del món. A Catalunya, hi ha participat el fòrum Els Futurs de l'Educació.