Tres de cada 10 places per a infants de dos anys queden buides a la privada
La gratuïtat de la pública i la davallada de la natalitat fan caure la demanda en aquest curs
BarcelonaL'Associació Catalana de Llars d’Infants alerta que aquest curs un 28% de les places destinades a infants de dos anys (I2) de les escoles bressol privades han quedat buides. Aquesta falta de demanda s'està notant sobretot en poblacions de fora de Barcelona i amb una densitat de població més baixa. Segons dades de la mateixa entitat, que aplega els centres d'educació infantil privats, les més afectades han estat Reus, Piera, Lleida, Gavà, Barberà del Vallès i Castellar del Vallès, on s'han trobat casos amb fins a un 50% de places d'I2 buides als centres privats. A l'altre plat de la balança, les poblacions amb menys places buides a la privada són Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Gramenet, Mataró, Barcelona, Mollet, l'Hospitalet de Llobregat i Badalona.
Les direccions de les llars d’infants privades asseguren que el nombre de places sense omplir és superior al d’altres anys i que s'accentua més en aquesta etapa que a la resta de cursos del primer cicle (I0 i I1). Aquesta diferència entre cursos fa que els centres enquestats atribueixin la davallada de demanda a la gratuïtat que al mes de setembre es va començar a implantar per als infants de dos anys a les escoles bressol públiques. "La gratuïtat d'I2 ha atret moltes famílies que abans haurien escollit una llar d'infants privada i ara trien un centre públic. Això també ha fet que no tothom qui necessitava una plaça pública hagi estat escollit", assegura el portaveu de l'Associació Catalana de Llars d’Infants, Adolf Baqués. Tot i aquesta percepció, la davallada coincideix amb una caiguda en picat de les inscripcions d'educació infantil registrades el curs 2020-2021, moment en què els infants que ara cursen I2 van entrar al sistema. En aquest curs, entre llars d'infants privades i públiques, es van inscriure 14.600 alumnes menys que a l'anterior. De fet, Eloi Mayordomo, especialista en infància i serveis socials, posa en dubte la hipòtesi d'un possible traspàs d'inscripcions de la privada a la pública i explica que no és habitual ni fàcil canviar de llar d'infants a mig cicle. "Si es volgués promocionar que les famílies optin per llars d'infants públiques, la implantació de la gratuïtat s'hagués hagut de començar al primer any; si ho estableixes per a l'últim curs (I2), la majoria de les places ja estan cobertes pels infants que ja es troben a l'escola bressol des de fa dos anys".
Places a disposició de l'administració
Tot i el crit d'alerta de les escoles bressol privades, des de l'Associació Catalana de Llars d’Infants aclareixen que no veuen amb mals ulls la implantació de la gratuïtat en aquesta etapa. "No estem en contra de la mesura, però volem que arribi a tothom. Que nosaltres també puguem oferir gratuïtat a les famílies, perquè ens hem trobat amb pares que volien tenir una plaça en una escola bressol privada però que no podien pagar-la", reivindica Baqués. Per aquest motiu, des de l'entitat asseguren que es posa a disposició de l’administració l'excedent de places de la privada per fer front al col·lapse de l’escola bressol pública. En aquest sentit, un 70% de les llars d'infants privades preferirien que aquesta cessió es fes mitjançant una subvenció directa a les famílies, mentre que una minoria optarien perquè fos el mateix centre el que rebés una subvenció en funció de les places acordades amb l’administració.
Més enllà d'aquesta oferta, i després que el conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, obrís la porta a estudiar que les escoles de primària acullin l'etapa de 0-3 anys a les seves instal·lacions per fer front a la falta d'espais, tant Baqués com Mayordomo coincideixen en remarcar la importància de fer tota l'etapa del primer cicle d'educació infantil en un mateix ambient. "Tenen referents personals però també d'espais coneguts... Si els ho canvies, poses una dificultat més a l'infant perquè ha de tornar a familiaritzar-se amb nous educadors i nous espais", assegura l'especialista en infància. Des del departament d'Educació aclareixen que si s'optés per aquesta solució, consistiria en una cessió d'espais, amb una petita obra que separaria ambients amb la resta de l'escola i que funcionarien com a dos centres completament diferenciats.