Educació
Societat Educació 07/03/2023

Una sobrecàrrega de 20.000 hores: la nova prova de català sacseja escoles i instituts

Direccions, docents i sindicats critiquen la falta de mans i la poca antelació per organitzar la mesura

4 min
Alumnes de 4t d'ESO fent les proves de competències bàsiques.

BarcelonaDes de l'1 de març tots els centres educatius de Catalunya estan fent les noves proves orals de comunicació oral en llengua catalana i aranès. Uns nous exàmens que fins al 31 de març hauran de passar tots els alumnes de 6è de primària i de 4t d'ESO i que són una de les mesures que el departament va presentar per millorar els resultats de competència en català, després de detectar una caiguda de nivell generalitzada.

Tot i que en un inici la mesura va ser ben vista per la comunitat docent com una eina per analitzar la situació del català a les aules, ara denuncien que la poca antelació amb què han conegut les característiques d'aquestes proves i el fet que siguin els mateixos professors del centre els encarregats de dur-les a terme estan provocant un nou desgavell organitzatiu en escoles i instituts. De fet, tenint en compte que la prova l'han de passar més de 165.000 alumnes i que el departament calcula que per cada parella d'estudiants s'ha de dedicar 15 minuts a fer l'examen, la sobrecàrrega docent que suposa fer aquesta nova prova a tot Catalunya és de més de 20.000 hores, que cada centre ha d'organitzar internament.

"S'ha de fer una organització increïble d’hores, entre entrar i sortir de l'aula, explicar la prova i donar els 15 minuts per fer-la; està sent impossible. Ho hem comptat i, amb els alumnes que tenim, caldria alliberar un docent dos dies sencers fora de l'aula, deixant sense professor de català la resta de cursos", explica la directora del centre FEDAC Horta, Covadonga Iglesias, que té més de 700 alumnes de primària, secundària i batxillerat. Al centre tenien intenció que fos una única persona la que passés les proves perquè els criteris siguin comuns, però han vist que era impossible i finalment s'ho repartiran entre tres docents, tot i que "no tots són de català". En altres centres han optat per adaptar l'horari de la tutora del grup perquè pugui treure els alumnes de l’aula per passar les proves. "Això implica deixar de fer altres tasques i treure reforços o desdoblaments", alerta la cap d'estudis d'un institut del Maresme que explica que s'ha ofert a ser ella mateixa la que ompli l’aplicatiu per no sobrecarregar més a la tutora. Més enllà del problema d'organització, els docents critiquen que el termini de temps que hi ha per passar aquesta prova oral –de l'1 al 31 de març– coincideix amb les avaluacions de final de trimestre de molts centres, com l'Institut Duc de Montblanc, a Rubí. "He d'aturar la meva programació de la resta de cursos i en alguns casos hauré de modificar els exàmens perquè no arribarem a fer el temari que tenia previst", lamenta Marina Sureda, que és professora de català del centre.

Tots els centres consultats i també els principals sindicats critiquen que, tot i conèixer des de l'inici de curs que aquestes proves es farien, els detalls concrets de com es durien a terme els han conegut amb poca antelació i això els ha fet més difícil organitzar-se internament per repartir la tasca.

Fonts del Consell Superior d'Avaluació del departament d'Educació asseguren a l'ARA que ja s'havien anat explicant detalls organitzatius des del desembre, que les instruccions es van enviar a finals de gener per escrit i que el 15 de febrer es van enviar nous aclariments. També insisteixen: "La novetat de les proves orals s'ha implementat havent-la sotmès a la consideració de la Junta Central de Directors. A més, s'han penjat vídeos explicatius i exemples de recursos de suport i tothom està d'acord en la conveniència d'avaluar la competència oral de les llengües". Pel que fa al problema d'organitzar les hores per fer les proves, insisteixen que "s'ha explicat als centres que hi ha flexibilitat a l'hora d'aplicar-les, que tenen un mes per dur-les a terme i que el temps de 15 minuts és orientatiu".

Objectivitat compromesa

Fins ara els encarregats de corregir les competències bàsiques que els alumnes de tots els centres catalans passen cada curs són docents externs, que s'ofereixen a fer aquesta tasca remunerada. Acostumen a ser professors que corregeixen les proves en escoles i instituts on ells no imparteixen classe. Amb aquestes noves proves d'oralitat que es fan a tots els centres en el cas de la llengua catalana i en alguns centres concrets en el cas de l'anglès i el castellà, els encarregats d'avaluar els alumnes són els mateixos professors que tenen cada dia. Un fet que, segons la USTEC i La Intersindical Educació, pot comprometre els resultats de les proves a causa de la "connexió emocional" que pot haver-hi entre els docents i els alumnes examinats i que pot afectar l'objectivitat a l'hora de corregir.

La complicació que està suposant fer aquestes proves i el descontentament del professorat l'han confirmat els sindicats USTEC, CCOO, La Intersindical i el Sindicat de Professors de Secundària (ASPEPC), que critiquen que aquesta feina "extra" és obligatòria i no suposa cap compensació econòmica per al docent (com sí que passa quan es corregeixen les proves de competències bàsiques que es fan cada any). Fonts consultades per l'ARA confirmen que membres del cos docent de llengua catalana i literatura a secundària estarien preparant un escrit de queixa per reclamar al departament "canvis significatius" a partir de l’any vinent pel que fa a aquesta prova i que hi ha diversos sectors fent consultes sobre fins a quin punt pot ser obligatori que un docent assumeixi aquesta tasca.

stats