Educació

Simó reclama diners per als alumnes nouvinguts: "Catalunya no pot acollir en solitari"

La consellera d'Eduació demana "corresponsabilitat econòmica" a l'Estat per desplegar la nova formació professional i l'escola inclusiva

Alumnes d’una escola de Barcelona, en una imatge d’arxiu.
ARA
28/12/2023
2 min

BarcelonaAmb el ressò encara ben viu de l'informe PISA a Catalunya, la consellera d'Educació, Anna Simó, s'ha reunit aquest dijous a Madrid amb la ministra del ram, Pilar Alegría, per presentar-li un pla de treball amb les propostes i les necessitats de Catalunya per poder revertir els mals resultats obtinguts en aquesta prova internacional. En concret, Simó ha demanat disposar de més finançament i recursos per, entre altres coses, destinar-los a l'acolliment d'alumnes nouvinguts a les aules catalanes, una atenció que ha retret que Catalunya hagi de fer "en solitari". A Catalunya hi ha matriculats 200.000 menors a l'educació obligatòria, gairebé un de cada quatre alumnes, i és un dels percentatges més elevats de l'Estat.

En els resultats de PISA, el grup d'origen estranger obté una nota menor que els seus companys autòctons fins a situar-se dos cursos per sota. En un primer moment Educació va atribuir els desastrosos resultats a la "sobrerepresentació" d'aquests alumnes nouvinguts, tot i que després va rectificar davant de les crítiques que retreien al departament haver desmantellat el sistema d'aules d'acollides per on passen aquestes criatures per aprendre la llengua abans d'incorporar-se plenament als nivells que els corresponen. Dies després, la consellera es va fer seu un informe d'Esade i Save The Children que assegurava que la nota baixa s'explicava més pel nivell socioeconòmic de l'alumne que per la seva condició de migrant.

Ara bé, Simó ha assumit deficiències i ha retret al govern espanyol que hagi deixat sola a Catalunya en aquesta qüestió de l'acolliment. "No podem acollir en solitari, ens cal ajuda", ha insistit la consellera en declaracions als mitjans després de la trobada al ministeri. En aquest sentit, Simó ha plantejat a la ministra recuperar el fons extraordinari que el govern espanyol transferia a Catalunya per dotar de recursos i personal aquestes aules d'acollida i que va deixar d'atorgar-se el 2012, coincidint amb les grans retallades socials.

Plans d'estudi de grau

Entre les peticions que Simó ha dut a Madrid també hi ha la demanda que la Generalitat pugui participar dels canvis que l'executiu espanyol impulsi als currículums escolars i a la carrera docent. Això afecta tant en els plans d'estudi del grau de magisteri com al màster per exercir a secundària, que són de competència estatal, i implicaria poder introduir crèdits nous.

Pel que fa al nou model de formació professional, la consellera ha afirmat que la llei estatal és una bona eina, però ha retret l'absència d'una memòria econòmica. Així, Simó ha demanat "corresponsabilitat fiscal" a l'hora de desplegar les novetats dels plans d'estudi i ha insistit que també calen diners per crear nous centres o adequar-ne dels ja existents per adaptar-se als nous criteris per a l'FP i l'ESO, que no poden conviure en un mateix espai.

Simó ha indicat que els centres educatius necessiten temps per assumir els canvis i, segons ha dit, ha coincidit amb la ministra Alegria a l'hora de plantejar regular l'ús dels telèfons mòbils a l'aula. "És un moment en què els centres necessiten calma", ha afirmat la consellera, que també ha apressat l'executiu espanyol a tenir a punt el reial decret de la nova selectivitat, que s'ha d'aplicar ja a partir d'aquest curs, perquè el professorat tingui prou temps per preparar els exàmens d'aquí al mes de juny.

stats