Referents en llengües i mates i "concretar aprenentatges": les mesures PISA que s'aplicaran a curt termini
Simó defensa que la falta de pressupostos impedeix tirar endavant accions més ambicioses
BarcelonaUn mes després –i amb una convocatòria d'eleccions entremig–, la consellera d'Educació, Anna Simó, ha donat resposta a la proposta del grup d'experts per revertir els mals resultats de Catalunya a les proves PISA. Després d'insistir en el fet que la falta de pressupostos dificulta aplicar noves mesures, Simó ha anunciat davant els representants del Consell Escolar de Catalunya que, a curt termini, el departament d'Educació se centrarà en tres aspectes: la concreció dels aprenentatges bàsics, la millora de les matemàtiques i la comprensió lectora. A l'hora de la veritat, aquesta intenció es materialitza en unes mesures, encara poc concretes, que s'han presentat aquest dimarts.
Referents en matemàtiques i llengües
En una presentació que ha semblat més un repàs de l'obra de Govern en matèria educativa que una resposta a la proposta del grup d'experts, Simó ha destacat que el curs que ve es crearà la figura del referent docent en llengües i matemàtiques. Ara bé, a hores d'ara, no es coneix quines són les característiques d'aquest nou perfil que haurà d'implantar el Govern entrant. El que sí que s'ha confirmat és que aquesta mesura no comportarà la incorporació de nous professionals als centres. Per tant, s'interpreta que serà un càrrec que assumiran els docents que ja són a les aules.
De moment, la proposta de l'encara consellera d'Educació detalla que es revisarà "la normativa reguladora dels perfils professionals docents i l’actualització dels perfils existents" i que es potenciaran les "figures referents" a infantil i primària (no s'esmenta que també es plantegi fer-ho a secundària). Alhora, s'afirma que es reforçaran els perfils lingüístics actuals d’immersió lingüística i de biblioteca.
Més enllà d'aquestes noves figures, el document de resposta a les mesures PISA apunta al desplegament d'un pla de millora de la comprensió lectora a 250 centres que ja es preveia en el paquet de mesures per revertir els mals resultats a les últimes edicions de les competències bàsiques i a les proves de lectura PIRLS, així com al pla de millora de biblioteques escolars per a 35 escoles que es va anunciar el mes de maig de l'any passat i que s'ha posat en marxa aquesta setmana.
A més, el curs vinent s'iniciarà un programa de millora de competències matemàtiques adreçat a 200 centres, que s'afegirà a les mesures que també va anunciar el govern espanyol per remuntar els mals resultats en matemàtiques. El pla plantejat per l'executiu català inclourà formació i assessorament, materials didàctics manipulatius, programacions i guies per a docents.
Concretar els aprenentatges
Tal com ja va anunciar la consellera setmanes després de conèixer el desastre PISA, a part dels currículums educatius oficials, el departament facilitarà a escoles i instituts "la concreció dels aprenentatges bàsics" per ajudar professors i mestres a identificar quins són els coneixements i competències fonamentals que han d'assolir els alumnes en cada àrea i així programar activitats i avaluacions. Entre les mesures que defensa Simó, hi ha un nou pla de xoc contra l’abandonament escolar prematur, que s'hauria de presentar el primer trimestre del curs 2024-2025, o incloure en alguns cicles de formació professional un nou mòdul de català professional.
En el document de tretze pàgines que la consellera ha presentat als responsables de buscar solucions davant els mals resultats educatius, també s'inclou un dels aspectes que més s'han posat sobre la taula els últims mesos: la formació inicial que reben els docents. En aquest sentit, s'assegura que es treballarà amb el departament de Recerca i Universitats i amb les facultats d’Educació per ajustar l’oferta pública de formació inicial a les necessitats del sistema i millorar els plans d’estudis de graus i màsters. Durant el curs que ve es preveu dissenyar un pla de formació permanent per als docents.
Pel que fa a la situació de mestres i professors, Simó promet concretar un pla de benestar docent en el qual s'avaluï l'estat emocional del professorat i es faci una atenció integral. Educació també preveu simplificar els tràmits que han de fer els centres per aconseguir "desburocratitzar" el sector educatiu.