BarcelonaA partir del mes de gener, la ràtio d'alumnes per docent als centres d'educació pública de Catalunya se situarà per sota dels deu: seran 9,59 estudiants per a cada mestre o professor i no 10,48 com fins ara, segons ha avançat el departament d'Educació a l'ACN. Això s'aconsegueix, segons els càlculs del Govern, amb la incorporació dels 3.566 nous professionals previstos per al gener per poder implantar la reducció d'una hora lectiva als docents, una llarga demanda que els sindicats van aconseguir a canvi de desconvocar les vagues previstes per al mes de setembre. "Per cada mestre que tenim en una escola el nombre d'alumnes seria inferior a 10", explica la directora general de Professorat, Dolors Collell, que ho considera una xifra "històrica".
Relació d’alumnes i personal docent als centres públics
Nombre d’alumnes per cada professor en règim general
El pic d'aquesta ràtio es va assolir el curs 2012-2013 quan era de 12,13 alumnes per cada docent. Des de llavors la tendència és a la baixa i la previsió és que enguany s'obtinguin aquests 9,59 alumnes per docent tenint en compte la previsió de 876.854 alumnes al servei públic i els 87.905 docents que es preveu que hi hagi a partir del gener. Aquesta xifra inclou tots els alumnes matriculats en ensenyaments de règim general presencial i semipresencial (educació infantil de primer i segon cicle, primària, ESO, educació especial, batxillerat, cicles de FP de grau mitjà i superior i programes de formació i inserció).
Collell ha volgut diferenciar aquesta ràtio genèrica de la que es dona als grups classe, sobre la qual ha destacat que enguany s'ha iniciat una baixada a P3 que serà "progressiva". La directora ha recordat, en declaracions a l'ACN, que també hi ha "més complexitat" als centres i més necessitats educatives especials, i per això ha defensat que s'avanci amb la incorporació de més docents al sistema. Ha afegit que també s'estan integrant altres professionals, com educadors socials, que queden fora d'aquesta ràtio i que treballen en el dia a dia dels centres.
Nomenaments al desembre
La incorporació dels 3.566 docents es farà l'1 de gener del 2023 i la previsió és que els nomenaments es puguin fer a partir del 12 de desembre, segons explica el departament. Ara, els serveis territorials i el Consorci d'Educació de Barcelona estan treballant amb les direccions la proposta de les especialitats que necessitaran o els casos en què es podrien ampliar jornades. Aquesta fase encara durarà tota la setmana vinent i els nomenaments es faran al desembre. A partir del gener, els mestres de primària passaran de fer 24 a 23 hores de classe a l'aula i els d'ESO en faran 18, i no 19 com fins ara.
Collell ha valorat molt positivament reduir la ràtio global per sota de deu i, tot i que ha reconegut que sempre fan falta més recursos, ha destacat que hi ha d'haver un "equilibri" entre incorporar més professionals i altres mesures. Per exemple, ha mencionat la importància de millorar la formació o d'incorporar més "transversalitat" en el sistema: "No és només una qüestió numèrica sinó de millora de la qualitat del sistema educatiu".
Un nou col·lectiu de professors, Clam Educatiu, reclama ajornar la reducció d'una hora lectiva al curs vinent
Un nou col·lectiu de professors, anomenat Clam Educatiu, ha reclamat en el seu primer manifest ajornar la reducció d'una hora als docents al curs vinent per assegurar una millora de la qualitat educativa real. El grup, que està al marge dels sindicats, està a favor de la mesura però no de la gestió, diuen, que se n'està fent. Mantenen que "ben implementada", la mesura tindrà un impacte positiu en el sistema però qüestionen que s'engegui a meitat de curs i amb "manca d'indicacions" als equips directius: el document amb orientacions, refermen, "en cap cas compensen el cost educatiu que suposa canviar els horaris a mig curs".
També subratllen la "sensació d'improvisació, poc rigor i falta de fonamentació" que els transmet Educació i remarquen que la inversió de 170 milions d'euros que farà el departament hauria d'haver estat planificada al detall, ubicada en el marc d'un pla estratègic a mig-llarg termini i amb criteris de màxima qualitat educativa.
Aquest nou col·lectiu està format per docents i altres professionals que no es van sentir representats per les actuacions d'Educació, ni tampoc pels sindicats durant les últimes vagues. Hi ha un centenar de persones adherides, majoritàriament docents, que busquen ser una veu "crítica i constructiva" que contribueixi a "despolaritzar" el debat educatiu.