Universitats

Quedar-se en blanc i passar vergonya: la majoria d'universitaris s'angoixen al parlar en públic

Un estudi conclou que dos terços dels estudiants d'arreu de l'Estat no han rebut mai formació en oratòria

El campus de Ciutadella de la universitat Pompeu Fabra
ARA
08/08/2024
3 min

BarcelonaLa majoria dels universitaris (77,5%) no han rebut mai classes d'oratòria a l'escola i l'institut, i els que sí que n'han rebut (22,5%) només hi han dedicat una mitjana de sis hores en totes les etapes educatives. Aquestes són les conclusions d'un estudi de l’Observatori Social de la Fundació La Caixa fet a partir d'enquestes a 2.400 estudiants d'entre 18 i 25 anys d'arreu de l'Estat. L'anàlisi constata que les classes de llengua se centren massa en l’anàlisi del llenguatge i no tant en l’aplicació pràctica de la llengua, cosa que penalitza els joves a l'hora de fer presentacions orals, així com improvisar o controlar el temps i el ritme quan parlen en públic.

L’estudi conclou que els estudiants només fan, de mitjana, dues presentacions al mes, a les quals donen molta importància. Davant d'aquesta situació, tres de cada quatre enquestats asseguren que s’han quedat en blanc quan havien de parlar en públic, i la meitat afirmen que han passat una situació complicada o vergonyosa. Un de cada quatre també s’ha quedat afònic. Molts d'ells assenyalen també l’ansietat que els genera fer una exposició i, de fet, de mitjana, els universitaris puntuen l'angoixa que pateixen en un 4 sobre 7.

"Aquests resultats apunten la necessitat d’incrementar els esforços per implantar o reforçar la formació en comunicació oral en les diferents etapes educatives, tenint en compte la rellevància que tenen en el futur professional dels estudiants, especialment entre els estudiants de ciències", resumeix Emma Rodero, investigadora del departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i autora de l'estudi.

L'oratòria és l'art d'expressar-se en públic de manera eloqüent, és a dir, de saber captar l'atenció de qui t'escolta, d'enviar-li un missatge clar i aconseguir-ne una resposta determinada. En l'àmbit acadèmic aquesta reacció que s'espera va des de convèncer els professors que es té domini de tot el temari fins a assegurar-se la millor nota possible en un treball en grup. "Però de vegades, encara que s’estigui més o menys preparat, les presentacions orals poden jugar males passades", afirma Rodero.

Els de ciències, els més preocupats

La investigació publicada aquest dijous conclou que dos terços dels estudiants universitaris enquestats no han rebut mai formació en aquesta habilitat oral i que, en canvi, el 93% creuen que hauria de ser obligatòria perquè "es tracta d’una competència clau per a la seva carrera i el seu futur professional".

Segons l'estudi, hi ha diferències depenent de l'àmbit d'estudi dels universitaris. Així, els alumnes que han cursat graus de ciències són els que afirmen amb més freqüència que hi ha aquesta carència competencial (82%), seguits dels estudiants d’arts i humanitats (80,8%). En tercer lloc, hi ha els estudiants de ciències de la salut (79,8%); en quart lloc, els d’enginyeria i arquitectura (78,8%), i, en cinquè lloc, els de ciències socials i jurídiques (74,4%).

Segons els estudiants enquestats, els aspectes fonamentals a l’hora de fer una presentació oral i els que voldrien tenir són, principalment, dominar la por escènica i respondre de manera clara les preguntes del públic. També creuen que els seria útil saber com controlar la postura corporal, expressar-se amb la veu i amb els gestos i mostrar empatia mitjançant el somriure i el contacte visual.

Per tipus de centres que imparteixen la formació en oratòria, les institucions públiques encapçalen la llista (68%), seguides dels centres d’educació privada (33%) i, a gran distància, les empreses (5,3%), els serveis d’ocupació (4%) i els centres concertats (2,1%). El 63% dels estudiants creuen que els coneixements adquirits han estat suficients i que tenen un nivell mitjà-alt. Amb tot, Rodero subratlla que la majoria informen de "nombrosos" problemes a l’hora de fer presentacions en públic i experimenten un nivell alt d’ansietat. "Per tant, és evident que cal reforçar aquesta competència essencial en l’educació", conclou.

stats