Educació

Un de cada quatre docents de l'Estat diu haver patit amenaces i assetjament per part dels alumnes

Un 40% dels mestres i professors pateixen episodis de depressió i ansietat per les condicions laborals, segons un informe

Un mestre es dirigeix als seus alumnes a l’Escola Giroi de la Garriga en una imatge d’arxiu.
Natàlia Fenollosa
10/04/2024
2 min

BarcelonaUn 25% del professorat de l'Estat afirma haver estat víctima de vexacions, assetjament, insults i humiliacions per part de l'alumnat i fins a un 44% diu haver estat testimoni d'aquestes actituds. Aquesta és una de les conclusions del Baròmetre Internacional de la Salut i del Benestar del Personal de l'Educació, presentat aquest dimecres per CCOO. El sindicat ha reclamat al Govern la creació d'una oficina d'atenció al personal educatiu davant d'agressions d'alumnes, així com un "protocol clar" perquè les direccions dels centres educatius tinguin unes pautes similars i sàpiguen què fer davant d'aquests casos. La complexitat i la tensió a les aules són factors que agreugen la salut mental dels professors, segons es desprèn d'aquest informe, que ha avaluat la salut mental de més de 26.000 professionals d'onze països, entre els quals 3.000 d'Espanya, majoritàriament de primària i ESO en centres públics.

Segons CCOO, s'ha demanat anteriorment a la conselleria d'Educació un protocol per reaccionar davant les agressions d'alumnes. Tot i que són casos puntuals, "quan això passa el personal se sent indefens i no sap com actuar", ha denunciat la portaveu de salut laboral de la Federació d'Ensenyament de CCOO a Catalunya, Mirnaya Chabás. Pel que fa a la creixent tensió que assenyalen els docents, el 85% dels enquestats asseguren que la seva feina no està valorada socialment, i el 40% afirmen tenir episodis de depressió i ansietat per les seves condicions laborals. A més, la meitat admeten no poder equilibrar la vida personal i professional a causa de la sobrecàrrega de treball.

Chabás ha assegurat que el deteriorament de la salut mental es veu també a les aules catalanes, on ha lamentat que no hi ha prou recursos per atendre amb la qualitat que els agradaria els alumnes: "Treballar amb altes ràtios amb alumnes molt diversos està afectant la salut mental dels professionals de l'educació i resulta una dificultat per portar endavant la tasca educativa", ha afirmat la portaveu. Segons els autors de l'estudi, la càrrega laboral excessiva i la falta d'oportunitats de creixement professional són factors que influeixen greument en el sentiment d'insatisfacció entre els docents, que, diuen, se senten cansats, frustrats i estressats.

Estrès "dins i fora de l'aula"

Davant d'aquest escenari, CCOO considera que encara que no es tinguin nous pressupostos a Catalunya per a aquest any, "hi ha mesures que el Govern podria aplicar" per evitar que el 65% dels docents mostrin símptomes d'estrès "dins i fora de l'aula". L'informe constata que els professors majors de cinquanta anys assenyalen l'aplicació de la tecnologia a les aules com un dels motius principals d'aquest augment d'estrès. Chabás també ha reivindicat la modificació del decret de plantilles i d'autonomia de centres com a factor que hi contribueix: ha criticat que el fet que els directors puguin decidir "de manera arbitrària" sobre el futur dels docents provoca "molta inseguretat i situacions d'estrès" entre el personal.

stats