Primera reunió dels experts que han de capgirar els resultats de PISA: "És important aplicar mesures de seguida"

El coordinador de la comissió, Jesús Vinyes, no descarta proposar mesures "organitzatives"

Una imatge de la primera reunió d'experts d'educació
2 min

BarcelonaEls 18 experts que han d'elaborar propostes per capgirar els mals resultats de l'informe PISA ja han posat fil a l'agulla. Aquest dimecres, l'endemà que el Govern aprovés el nomenament dels membres que en formarien part, la comissió educativa s'ha reunit per primera vegada per començar a treballar. "Tenim un termini curt, pràcticament ens l'hem imposat. És important aplicar mesures de seguida", ha defensat el coordinador de la comissió i president del Consell Escolar de Catalunya, Jesús Vinyes, a la conselleria d'Educació abans que comencés la reunió. En aquest sentit, l'objectiu de la comissió és tenir preparades abans de Setmana Santa les propostes educatives que caldrà aplicar a partir del curs escolar 2024-25.

Tal com ha detallat el coordinador del grup, la tasca prioritària de la comissió és dissenyar "propostes molt específiques" que puguin tenir un "impacte" en els resultats educatius de comprensió lectora, matemàtiques i ciències. A més, cal que siguin "viables, també pressupostàriament" i que tinguin "continuïtat, governi qui governi". Segons Vinyes, però, aquestes propostes no han de ser "exclusivament metodològiques" o centrades en els resultats: "Els informes PISA ens diuen moltes més coses, com per exemple, que el nivell socioeconòmic dels estudiants és fonamental, així com la seva acollida. Les mesures que proposem també poden ser organitzatives", ha detallat.

El treball de la comissió consistirà en definir els temes clau i després concretar les propostes a partir de subgrups i posar-les en comú. "Aquí tothom vol que els nens sàpiguen llegir i escriure, matemàtiques i ciència. No hi ha diferència sobre l'objectiu. Ara cal trobar les mesures en comú", ha reiterat Vinyes. El treball d'aquests experts tindrà igualment el suport de la "retroalimentació" a partir de les aportacions d'altres grups d'alumnes, professors universitaris i d'altres experts que treballen en l'àmbit educatiu amb l'objectiu de "millorar les propostes". Descarten, però, fer visites a instituts o escoles: "Hem de ser realistes i tenim poc temps. I això és bo, perquè vol dir que les mesures que proposem s'aplicaran immediatament". Per poder-se dedicar plenament a la tasca del grup, alguns dels membres "tindran substituts" als seus centres, ha apuntat.

Està previst que a finals de febrer la comissió educativa tingui redactat un informe amb les mesures que cal començar a aplicar "a partir del setembre del 2024". Els experts el presentaran als "grups polítics, buscant el consens", i aquests hauran de donar el seu vistiplau. "Com a país no ens podem permetre tenir resultats acadèmics dolents o per sota de la mitjana europea", ha subratllat Vinyes.

El grup impulsor de millores educatives està integrat per docents, directors d'escoles i instituts, referents en formació inicial, entitats educatives i dos perfils per representar les famílies i el món local. "És un grup molt plural", ha dit el coordinador de la comissió: "Em satisfà perquè és gent que coneix l'aula, que ha tingut experiència directa en la docència i que també està reflexionant sobre les pràctiques educatives".

stats