Educació

Premi Carles Capdevila a l'Escola del Treball, el centre de FP que va rebre a Einstein

Amb fins a 150 cursos, és l'institut de formació professional més gran de tot l'Estat

BarcelonaÉs difícil imaginar quan veus la façana de qualsevol dels edificis que formaven l'antiga Fàbrica Batlló de Barcelona que ara, més de 150 anys després, a dins s'hi amaguen robots col·laboratius per simular processos de soldadura fent servir realitat augmentada o adolescents de 16 o 17 anys aprenent a crear nous objectes fent servir la impressió 3D. Les voltes i arcs dels edificis que fa un segle i mig acollien les màquines i operaris d'una fàbrica de cotó ara són l'espai diari de més de 3.000 alumnes que es formen per treballar, però amb un nivell de preparació de modernització que mai haurien imaginat els filadors que ocupaven el mateix espai fa dècades.

"És fort pensar que fa cent anys l'escola rebés la visita d'Albert Einstein just després de rebre el Nobel de Física i ara tots nosaltres siguem aquí aprenent dia a dia", comenta entusiasmada Gemma Olmo, la recentment nomenada directora de l'Institut Escola del Treball, el centre de Formació Professional (FP) amb més alumnes de tot l'Estat i un dels que més destaca pels seus projectes d'innovació. Des del 2022 és centre d'excel·lència de la xarxa estatal en fabricació automatitzada a la indústria avançada intel·ligent (IAI). Precisament, per la seva trajectòria i per la seva capacitat d'atraure als adolescents a fer una FP amb futur, per la persistència a l'hora de participar en iniciatives d'innovació pioneres i per la gran tasca per fer la FP atractiva per a les noies, enguany l'Institut Escola del Treball ha rebut el Premi Carles Capdevila 2024.

Cargando
No hay anuncios

La seva directora conversa amb l'ARA al mig del vestíbul centenari quan passen pocs minuts de les onze i l'hora del pati està acabant. Tot i que Olmo fa poques setmanes que ha agafat el relleu a José Luís Duran (actual president de l'Agència FPCAT) al capdavant del centre, només cal veure la relació que té amb els alumnes per entendre que el seu vincle amb l'escola del treball ve de lluny. Enmig del brunzit d'adolescents anant i venint, la imatge de mirades, somriures còmplices i alguna interrupció per fer preguntes bàsiques o per saludar a la directora es repeteix. "Fa tretze anys que vaig entrar com a professora i he estat vuit anys com a subdirectora, ja som tots una mica família", reconeix.

Un cop els alumnes són a classe el silenci continua sense arribar. L'Escola del Treball té fins a 115 cursos entre cicles de grau mitjà i superior, programes de formació i inserció (PFI), batxillerat, postgraus de FP i cursos del Servei d'Ocupació de Catalunya (SOC). Tot plegat fa que, més enllà de les aules tradicionals, la majoria d'espais d'aquest centre estiguin ocupats per tallers i sales amb robots i maquinàries que fan soroll. "La manera d'aprendre és fent les coses i aquí ho tenim molt clar. Han de ser conscients de com és la feina en el sector on volen entrar i l'única manera és practicar com si ja fossin al seu lloc de treball", comenta Olmo.

Cargando
No hay anuncios

Aquesta manera de veure la FP fa que dintre una mateixa escola puguis veure alumnes programant una seqüència perquè la realitzi un robot industrial i a pocs metres adolescents llimant una peça d'una porta i embrutant-se al taller de fusteria. "El de la fusta és un dels sectors que més nous professionals necessita perquè és una feina que s'està perdent: aquests alumnes tenen un futur gairebé assegurat fent una feina que s'ha necessitat sempre", detalla la directora mentre comprova que tots els adolescents del taller – majoritàriament nois–  porten les botes i els guants amb protecció obligatòries. "Una de les apostes que hem fet com a centre és el vestuari, cada sector té la seva pròpia roba, tots iguals. Això és per dos motius: un és obvi i és que han d'acostumar-se que en certes feines s'han de responsabilitzar de vestir-se amb el material necessari. L'altre és que també hem vist que anar tots iguals crear certa comunió entre els alumnes, com que fan més pinya", explica Olmo.

Cargando
No hay anuncios

El repte de les noies i la FP

"Soc la primera dona que dirigeix l'Escola del Treball i això em fa una il·lusió especial perquè encara ens falten referents propers per aconseguir que les nenes s'interessin per la FP i per les vocacions tècniques i científiques", reconeix Olmo. Per aquest motiu, des de l'Escola del Treball fa anys que duen a termes iniciatives per captar talent femení en famílies professionals tradicionalment masculinitzades. L'última iniciativa és el projecte EdtWomenDays que se centra a realitzar accions d'orientació i tutoria a partir de 3r de primària,. "És el moment clau, perquè quan són adolescents a l'institut ja és més difícil que s'interessin per alguna cosa que fins llavors no els havia cridat l'atenció o no sentien propera", detalla la directora. A més, ara fan servir la realitat augmentada per poder mostrar com és el dia a dia de les alumnes que han optat per estudiar aquells cicles formatius industrials que fins avui són majoritàriament seguits per homes.

Cargando
No hay anuncios

"Necessitem referents que quedin a prop de les nenes, que les coneguin, perquè si la referència és Marie Curie és difícil que s'hi vegin identificades", insisteix Olmo. Per això, una de les referents que posen d'exemple és la Lucia, una de les seves alumnes de FP que després d'un grau mitjà de soldadura i caldereria i un grau superior de construccions metàl·liques ara és professora del centre. "Jo en acabar l'institut no sabia què fer, però vaig venir a les portes obertes d'aquí i vaig veure gent soldant i em va semblar interessant. Em vaig llençar a l'aventura arribant fins aquí i ara és bonic poder-ho transmetre als meus alumnes", reconeix contenta.