Educació
Educació27/10/2022

Pantalles digitals a totes les aules i cursos per a professors: així es gastaran 200 M€ extres d'Educació

El departament argumenta que són fons europeus que s'han de destinar específicament a digitalització

BarcelonaQuè podria fer el departament d'Educació amb 200 milions d'euros? Aquests són els diners de què disposa la conselleria provinents dels fons europeus Next Generation, però aquesta enorme inversió està condicionada: s'ha de destinar específicament a digitalitzar els centres. "No podem gastar aquests milions en altres partides. O els gastem en digitalització o els tornem", avisen fonts de la conselleria. Conscients de l'oportunitat que suposa una inversió tan elevada, el departament ha anunciat aquest dimecres que activa un paquet de mesures des d'ara i fins al juny del 2024 per destinar 149 milions a comprar equipament tecnològic de tota mena i 47 milions més a formar i capacitar gairebé 93.000 docents en aquesta matèria, encara que sigui amb el nivell mínim.

"És el procés més important d'aportació d'equipaments als centres de tota la història del departament d'Educació", ha dit el conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, només dos anys després que la conselleria hagi repartit 390.000 portàtils (i la intenció és arribar als 440.000) perquè tots els alumnes a partir de 5è de primària tinguin un dispositiu personal. Segons la conselleria, s'ha consultat amb els centres quines són les seves prioritats i necessitats en matèria digital, i a partir d'aquí s'ha elaborat una mena de llista de la compra d'equipament digital.

Cargando
No hay anuncios

La despesa més gran seran els 88 milions per comprar 30.000 pantalles digitals, una per a cada grup classe de tots els centres públics de primària i ESO i per als centres concertats que tinguin almenys un 30% d'alumnat vulnerable. També es destinaran 50 milions d'euros perquè els centres triïn algun equipament extra d'entre un catàleg de robòtica i computació, en funció del seu projecte educatiu. A més, tots els centres públics rebran una maleta audiovisual amb càmera de vídeo, trípode, auriculars, micròfon i taula de so, i 150 escoles públiques també podran accedir a un kit maker, que inclourà una impressora 3D i un nanoordinador, entre altres materials. I els 105 centres d'educació especial, tant públics com concertats, tindran una aula sensorial, amb pantalles, taules de llum i altres elements de robòtica.

Ara bé, perquè tots aquests materials arribin a les escoles i instituts, l'Estat i la Unió Europea demanen al departament d'Educació dos compromisos: que el juny del 2024 s'hagin certificat 92.800 professors, el 80% del total, com a mínim amb el nivell bàsic A1 de competència digital i que 3.500 centres educatius tinguin feta la seva estratègia digital de centre. "No són fites que nosaltres ens hauríem posat, nosaltres volíem fites amb més marge i que impactessin en els alumnes", asseguren fonts de la conselleria. Tot i això, diuen que estan a prop de complir els objectius que els han imposat: ja s'han format 40.000 docents en el marc del pla digital que s'impulsa des del 2020 i que a final d'aquest curs la xifra haurà augmentat fins als 62.000. Més enllà d'aquesta formació bàsica, el departament d'Educació deixa a criteri dels centres i dels docents si volen fer una formació addicional en matèria digital.

Cargando
No hay anuncios

Hi haurà 200 mentors digitals

Un dels grans interrogants que s'obre ara és com els centres podran esprémer les potencialitats educatives de tots aquests equipaments tecnològics punters que rebran si la gran majoria de mestres tindran una formació bàsica en digitalització. El departament diu que hi haurà 200 mentors digitals per "acompanyar" els centres i que també es prepararan "càpsules formatives" com si fossin videotutorials per entendre el funcionament dels equips. La idea que té al cap la conselleria és que digitalitzar els centres és positiu, però si arriba a tots. I és evident que ara no passa: es va veure durant el confinament, quan moltes escoles van trigar dies o setmanes a reprendre les classes virtualment perquè no sabien com fer-ho, i s'ha vist també després, amb la gestió dels grups confinats. "No podíem deixar els centres en una situació de no equitat", diuen al departament. Per a les escoles que tenen un projecte educatiu molt avançat en temes digitals, la conselleria prepara un projecte anomenat FAIG en què 150 centres voluntaris podran ser un referent de l'àmbit STEAM (per les sigles en anglès de ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques).