Neix l'associació educativa Bastiments, que demana una "reflexió profunda" del sistema a Catalunya
El grup, format per docents, defensa el català com a llengua vehicular i també el paper de la concertada i la privada
BarcelonaEls mesos convulsos que viu la comunitat educativa amb les picabaralles entre els docents i la conselleria d'Educació i les sentències sobre el castellà a l'escola han generat noves vies d'interlocució i reflexió dins el sector. Després que aquesta setmana es presentés oficialment una nova associació de docents, Clam Educatiu, aquest dijous s'ha presentat l'Associació Bastiments, Educació i País, una iniciativa que neix "de la preocupació per l’estat de l’educació", en tots els vessants.
El filòsof i pedagog Gregorio Luri s'ha encarregat de llegir al Palau Macaya de CaixaForum el manifest fundacional d'aquest nou grup, format per persones vinculades amb l'educació i presidit per Xavier Güell Cardona, que ha dirigit centres educatius des de fa 25 anys. L'entitat vol centrar l'activitat en la recerca i la investigació de fons i convertir-se en "un nou catalitzador del sector educatiu i del pensament" per promoure "la reflexió profunda que vagi a l’arrel de moltes de les qüestions educatives actuals", asseguren al manifest fundacional. Una altra de les cares visibles és Lluís Font, que havia estat president del Consell Escolar i actualment és professor de la Universitat Ramon Llull.
"Estem preocupats pels resultats educatius, però també per la visió general que té ara la societat del sistema i la comunitat educativa: certament, hi ha coses que no funcionen", explica Josep Manuel Prats, membre i portaveu de l'associació. "Creiem en una visió antropològica del sistema educatiu i volem anar a l'arrel dels problemes abordant-los des de la recerca i la investigació a través de diferents àmbits com el de la filosofia, l'antropologia i fins i tot la neurobiologia", afegeix. "No volem ser destructius ni crítics, volem aportar, i volem fer-ho amb visió a llarg termini. No volem entrar a debatre els pedaços que es fan, tot i que, òbviament, en tenim una opinió", adverteix Prats.
Defensa del català i la concertada
En el manifest, Bastiments deixa clar que la llengua vehicular a l'escola ha de ser el català; això sí, sense que això vagi, diuen, en detriment de les altres llengües: "Estem en un món global i no podem excloure llengües com el castellà o l'anglès", manté Prats, que afegeix que "l'aprenentatge del català ha de ser amable però sense renunciar a l’exigència".
L'associació es posa al costat de l'escola pública, com a pilar del sistema, però també fa una defensa clara de l'escola concertada i privada. Segons Prats, ara mateix aquests tipus de centres estan menystinguts: "La dinàmica ha generat animadversió amb la visió desencertada que la concertada manlleva recursos de la pública i nosaltres creiem que són complementàries: l'escola concertada, per exemple, forma part de la pluralitat d’aquest país".