"Un mestre ha de voler ensenyar i no només buscar una cadira per a tota la vida i poca feina"
Els pedagogs Pilar Benejam i Xavier Besalú debaten a l'IEC sobre les dificultats de l'educació
BarcelonaEls mòbils, els mals resultats educatius, la falta de disciplina... Educar els infants és un repte cada cop més difícil i els obstacles no fan més que acumular-se. Educar als infants mai havia estat tan difícil com ara? És el que han intentat respondre aquest dimarts la geògrafa i pedagoga Pilar Benejam i el pedagog Xavier Besalú en una conversa moderada pel director adjunt de l'ARA, Ignasi Aragay, a la seu de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC).
"L'educació està en crisi des de fa aproximadament 2.000 anys, però és un tema de rabiosa actualitat", ha reconegut Aragay abans de donar pas a Benejam, que als seus 86 anys ha fet valdre la seva experiència per analitzar què ha fallat per passar de moments "puntuals d'esperança", fa unes dècades, fins a arribar al preocupant escenari actual. "Els nostres alumnes són com són perquè la societat és com és", ha defensat la geògrafa, que ha insistit que l'individualisme i la recerca de l'èxit han desdibuixat el paper de l'escola en una societat marcada pels rànquings i l'obsessió de l'excel·lència. "Quan sento excel·lència se m'ericen els cabells. No hi ha ningú excel·lent, només el pernil de jabugo. La paraula de l'educació és millora, no excel·lència", ha dit.
Agafant el fil de Benejam, Xavier Besalú ha lamentat com, més enllà del que passa a l'escola, també s'ha desposseït les famílies dels recursos que es feien servir per ajudar els fills a créixer. "Els hem dit que eines com l'obediència, la disciplina o els càstigs no serveixen, però no els hem donat eines noves per educar", ha criticat. En el mateix sentit, ha coincidit amb Benejam a l'hora d'advertir del problema de l'individualisme i d'una "societat Amazon" en què el benestar propi passa per sobre de tot. "És evident que aquest model té avantatges, però ens hem de preguntar què volem com a societat, perquè el camí vital no es pot fer sol. En aquest trajecte són molt importants els referents", ha insistit.
Els dos pedagogs han destacat el problema i l'oportunitat que representa la digitalització global. "Què són els influencers? Com hem creat una societat tan idiota que venera persones que no destaquen en res?", ha lamentat Benejam. En la mateixa línia, Besalú ha alertat del problema d'una digitalització que ho envaeix tot i que "s'escapa a la supervisió dels adults": internet posa en contacte els infants i adolescents amb aspectes "fins ara reservats als adults com la sexualitat, les violències o les drogues".
La solució de la formació docent
Més enllà de radiografiar la situació actual, el director adjunt de l'ARA ha demanat als ponents possibles solucions per millorar l'estat de l'educació. Unes solucions que, com de costum, demanen millorar la formació i la selecció dels docents, però també deixar-los treballar.
"Un mestre ha de voler ensenyar i no només buscar una cadira per a tota la vida i poca feina", ha reivindicat Benejam, per a qui un dels problemes actuals es troba en la selecció –o més concretament, la falta de selecció– del professorat. Tot i reconèixer la feina dels sindicats a l'hora de lluitar per les condicions laborals dels docents, la geògrafa ha advertit que "cal dignificar la professió i necessitem sindicats que s'interessin per la qualitat de l'educació i no només per millorar els seus horaris", ha insistit, sense oblidar el fet que l'excés de burocràcia i la falta d'autonomia són un problema creixent als centres educatius. En la mateixa línia, Besalú ha qüestionat l'exigència actual de la carrera de magisteri: "El problema no està en els joves estudiants, sinó en el que passa dintre les universitats". A més, ha insistit que la desesperança que es viu a les aules universitàries i a la societat després es transmet als mestres i, de retruc, als alumnes.
Per acabar, s'ha llançat la gran pregunta: "Què cal fer per tenir bons mestres?" Benejam ha estat clara. "Has de gaudir de la teva professió. Els alumnes t'han de veure gaudint mentre aprens". Però també ha fet un advertiment dur: "Qui no ho fa bé, fa malbé l'escola i, el que és pitjor, cada curs fa malbé vint infants".