Els infants també aprenen al menjador: adquireixen habilitats socials i de gestió de conflictes
Un estudi de la UB conclou que als migdies també adquireixen aptituds per organitzar-se
BarcelonaA l’hora de dinar els infants segueixen aprenent. Als menjadors escolars, els alumnes aprenen a menjar de manera saludable i adquireixen hàbits com rentar-se les mans o les dents, uns costums que s'emporten quan surten de l'escola. Però no només això: un estudi de la Universitat de Barcelona (UB) conclou que quedar-se al menjador també influeix en la capacitat de socialització dels infants. Els investigadors, del Grup de Recerca en Interacció i Canvi Social i del Grup de Recerca en Pedagogia Social de la UB, han estudiat el temps educatiu del migdia que ofereix Fundesplai i els resultats indiquen que els infants que hi participen quotidianament adquireixen habilitats socials i d'organització personal que van més enllà del currículum escolar.
Els investigadors apunten que durant l’hora de dinar els infants aprenen a relacionar-se entre ells, a col·laborar i a gestionar conflictes. Un altre aspecte clau de la socialització és que els ajuda a construir la seva identitat i potencia valors com l’amistat o el respecte a la no exclusió per qüestions de gènere. En un segon pla, els alumnes també aprenen sobre sostenibilitat durant l'hora del menjador, com per exemple, com reduir el malbaratament alimentari, com reutilitzar l'aigua o com reciclar.
La influència educativa no desapareix quan els infants s'acaben les postres. L’estudi observa que les hores de lleure després de dinar són claus perquè els infants aprenguin a gestionar el seu temps. Quan els infants poden triar entre espais versàtils que els hi permeten jugar, llegir, descansar o fer deures, sovint es veuen obligats a distribuir-se el temps per poder complir amb totes les tasques, desenvolupant així una habilitat d’autogestió que s’emporten a casa.
Els espais
Precisament, segons l’estudi, els infants demanen més versatilitat en aquests espais. A la vegada que valoren molt el menjador, el pati o els lavabos, cada vegada demanen més zones tranquil·les, com l’hort o la biblioteca: l'estudi assegura que volen més ombra i més espais verds, que, per exemple, permetin la lectura. Els investigadors recomanen escoltar les demandes dels alumnes i que tinguin un rol actiu en l'organització dels espais i la seva decoració.
També és a l'hora del pati el moment en què estan més presents les baralles, precisament perquè són els infants els que gestionen els espais i juguen entre ells. L’estudi conclou que els docents, de manera coordinada, han d’ajudar els alumnes en la resolució dels conflictes per evitar que el malestar s’arrossegui a les aules.
La investigadora de la Universitat de Barcelona Asun Llena ha volgut remarcar durant la presentació de l'estudi la importància pedagògica dels migdies: "Hi ha molts centres educatius que incorporen les hores del migdia com a part del projecte educatiu d’escola i molts d'altres que ho veuen com un espai diferenciat". Considera que cal seguir estudiant aquests espais, ja que els resultats de l'estudi apunten que són fonamentals per al desenvolupament, la convivència i la cohesió dels infants.