Matemàtiques

La meitat de les places del pla de reforç de matemàtiques per a escoles han quedat buides

El departament obrirà una nova convocatòria les setmanes vinents

3 min
Comprar una casa a trossos: una solució per als que no poden hipotecar-se

BarcelonaNou obstacle per aconseguir que els alumnes catalans millorin en matemàtiques. Al mes d'abril, després de constatar el desastre a les proves PISA i de consultar-ho amb el grup d'experts que es va crear per trobar solucions als mals resultats, el departament d'Educació va anunciar que aquest curs es posaria en marxa el programa Florence, un pla de reforç de matemàtiques que havia d'aplicar-se als centres "amb més marge de millora".

D'aquesta manera, el pla s'havia plantejat per poder-se aplicar en 200 centres durant tres anys i, en el cas que funcionés bé i s'aconseguís millorar els resultats d'aquestes escoles i instituts, s'estendria a altres centres. El problema ha arribat quan, després d'acabar el període de convocatòria, el departament ha comprovat que només s'hi han apuntat 87 centres, segons ha avançat El Periódico i ha confirmat l'ARA. És a dir, que no s'han omplert ni la meitat de les places que s'havien ofert per intentar millorar els resultats de matemàtiques d'escoles i instituts catalans.

Concretament, de les 120 places obertes per a escoles de primària, només se n'han omplert 39, i pel que fa als centres de secundària, tot i que s'oferia la possibilitat d'aplicar el pla en 80 instituts, només n'hi ha hagut 48 (cinc dels quals són instituts escola) que s'hi han interessat.

Per tot plegat, el departament d'Educació obrirà una segona convocatòria entre setembre i octubre amb la intenció d'aconseguir que més centres s'engresquin a formar part d'aquest programa que serà finançat amb 7,8 milions d'euros de la partida que el govern de Pedro Sánchez va prometre per a Catalunya en el marc del pla de reforç educatiu anunciat després de la desfeta PISA.

Poc temps per decidir-se

Però ¿com és que els centres que de per si ja estan tensionats i han rebut pressions socials pels mals resultats educatius rebutgen optar a una ajuda per millorar els seus resultats?

D'una banda, USTEC apunta que els centres no s'han engrescat a formar part del pla perquè "no poden assumir més feina i necessiten més recursos pel que fa a la plantilla". De l'altra, el president de l'Associació d'Ensenyants de Matemàtiques de les Comarques Gironines (Ademgi), Raül Fernández, apunta dos motius més: la falta de temps per prendre la decisió a final de curs i la manca d'informació concreta d'en què consisteix exactament aquest programa.

"Aquesta situació era esperable, perquè es va anunciar a final de curs, faltava informació i optar a la convocatòria és una decisió que havia de prendre conjuntament tot el claustre", explica Fernández, que també és docent de matemàtiques a l'Institut Vidreres i membre de la Federació d’Entitats per a l’Ensenyament de les Matemàtiques a Catalunya (FEEMCAT). De fet, l'anunci que s'obria la convocatòria per optar a aquest pla es va fer públic el 12 de juny, a deu dies per acabar el curs.

En aquest punt del curs, també va ser difícil que els docents que tenien dubtes sobre com funcionaria aquest programa els poguessin resoldre. "Si tu, com a professor de matemàtiques, no pots donar una informació concreta davant el claustre sobre què estàs proposant, és normal que ho deixis córrer", reconeix Fernández, que recorda com va haver-hi professors que van trucar a l'associació per demanar informació i no sabien com assessorar-los.

Diversos professors de matemàtiques també han reconegut a l'ARA que la informació que se'ls va donar era poc detallada. En aquest sentit, Fernández apunta que el fet que la lletra petita d'altres programes proposats anteriorment pel departament es traduís en una sobrecàrrega de feina no esperada també va fer que els centres no acabessin de decidir-se. "El que sap greu és que en aquest cas la lletra petita no existia, els requisits del programa no eren gaire exigents i simplement consistia a rebre ajuda sense estar obligats a complir amb un resultat", lamenta el president d'Ademgi.

A la presentació del programa Florence davant els professors, l'anterior consellera d'Educació, Anna Simó, va donar alguns detalls de com seria. A grans trets, el pla consisteix sobretot a formar un docent del centre perquè es converteixi en el referent en matemàtiques de l'institut o escola. Per fer-ho, els centres escollits estaran guiats per docents especialitzats en matemàtiques, podran fer (no hi estaran obligats) entre una i quatre hores més d'aquesta matèria a la setmana i rebran "una maleta amb material pràctic que ajudi a entendre millor les matemàtiques".

Des de l'associació de docents de matemàtiques demanen al Govern que, més enllà d'obrir una nova convocatòria, s'encarregui de fer entendre a tothom en què consisteix el pla Florence. "Si s'expliquen els detalls amb calma i tenint aquest curs per endavant i per poder fer reunions i decidir-ho, segur que molts centres hi estaran interessats", augura Fernández.

stats