Educació

Mallorca ja no atrau els viatges de fi de curs

Menys del 3% dels hotels de l'illa acullen estudiants, que s'estimen més altres destinacions

Laura López Rigo
3 min
Turistes britànics prenen el carrer de Punta Balena, a Magaluf, la nit de la semifinal de l'Eurocopa entre Anglaterra i Dinamarca.

PalmaDurant els anys 80, milers d’estudiants de vuitè d’EGB –l’actual segon d’ESO– de tot Espanya arribaven a l’Arenal, a Mallorca, entre els mesos de març i juny per al viatge de fi de curs. Una estampa habitual era veure grups d’entre 50 i 100 alumnes custodiats per professors. Però el costum ha anat llanguint i, avui dia, els viatges d’estudis ja no tenen condició de fenomen i s’han convertit en residuals. La Federació Empresarial Hotelera de Mallorca (FEHM) xifra en menys del 3% els establiments que acullen aquest tipus de turisme.

Les paraules Mallorca i Arenal han marcat tota una generació que en va fer una mena de ritu iniciàtic amb el viatge d’estudis. En plena adolescència, els records restaven inesborrables. Avui són això, només records. Què ha passat perquè ja no es facin viatges d’estudis? Què ha canviat en la societat i el turisme? Els anys 80 van ser una època daurada per als viatges d’estudis. Amb poca vigilància i moltes ganes de fer alguna cosa més que no fos anar d’excursió, els adolescents després de sopar s’excedien i això molestava la resta de clients, expliquen treballadors de les discoteques i els hotels de l’Arenal. Per això, els responsables van buscar una manera de tenir-los controlats i que, a la vegada, s’ho poguessin passar bé. Segons va explicar l’empresari Antoni Jordi Pastor al text Sales de festes i ambient de vespre a l’Arenal –era el pregó de les festes de Sant Cristòfol del 2010–, un professor de Madrid va passar per davant la sala Scorpio i va demanar si els alumnes podrien entrar i prendre un refresc sense alcohol. 

Així va ser com una discoteca improvisada per a menors va donar lloc a una manera de fer negoci. Els estudiants en feien publicitat i "tothom volia anar de viatge d’estudis a Mallorca el curs següent", afirma qui va ser director de la discoteca Scorpio, Llorenç Romaguera. El nombre d’estudiants a l’Arenal es va multiplicar i, amb ells, les discoteques. "En aquell moment, els joves només havien fet excursions culturals i una sala amb música es va convertir en una gran guarderia per a ells i en una estona lliure per als professors", afegeix.

Massa grans per a discos tancades

Però la situació va canviar l’any 1990, quan l’EGB es va substituir per l’ESO i els joves peninsulars aterraven a l’illa amb 16 anys i no amb 14. Les preferències ja no eren les mateixes. "No els podien controlar, volien discoteques més potents", constata Romaguera. I van tancar els locals que obrien només per a aquests grups. "Es va canviar el problema de lloc perquè ara fan botellons al carrer", lamenta qui va ser subdirector de Scorpio, Alain Carbonell. Alguns hotels de la zona obrien a principis de març per als estudiants abans que arribessin els turistes i, fins i tot, reservaven places exclusivament per a ells. Actualment, molts d’establiments ja els deneguen la reserva quan s’assabenten que són estudiants.

Els hotels aprofitaven els estudiants quan la demanda de turistes estrangers no era tan rellevant com ara, comenta una treballadora de la zona. "En aquest moment, les Balears no tenen necessitat d’aquests col·lectius. Hi ha altres nínxols de mercat que suposen més rendibilitat i menys problemes", ratifica el president de l’Agrupació Empresarial d’Agències de Viatge de les Balears (Aviba), Pedro Fiol. A més, amb l’increment de la demanda, la planta hotelera ha augmentat els costos de les habitacions, i això fa que els professors triïn altres destinacions més pròximes i amb més oferta cultural. "Si per venir a Mallorca han de pagar 900 euros, els pares suggeriran que els duguin a Disney, que els costa el mateix", afegeix Fiol. A més, la proliferació del turisme d’excessos ha provocat que les escoles rebutgin l’Arenal com a destinació per fer el viatge de fi de curs. "La imatge que hem exportat no és la millor per reclutar aquest tipus de públic i només cal caminar pels carrers per comprovar-ho", sentencia Fiol.

stats