Llengua catalana, l’especialitat on han quedat més vacants buides a les oposicions de docent
Tot i que s'hi van presentar més aspirants que places a cobrir, un 33% no han superat les proves
BarcelonaEl problema amb la falta de professorat de llengua catalana i matemàtiques al sistema educatiu català no s'acabarà de solucionar a la vista dels resultats de les oposicions a docent. L'especialitat de llengua catalana és on més vacants han quedat sense cobrir: concretament, de les 657 places ofertes, 105 han quedat vacants, segons les dades que el departament d'Educació va traslladar aquesta setmana a la mesa sindical i a les quals ha tingut accés l'ARA. Tot i que el nombre d'aspirants que s'havia presentat a aquesta especialitat (822) era força superior al nombre de vacants que s'oferien, només el 67,15% han aprovat, i això explica l'alt nombre de places que queden buides.
Una situació semblant s'ha viscut en l'especialitat de matemàtiques, la segona amb més places vacants. Tot i que es van avaluar 1.018 aspirants (239 més que les places ofertes), han quedat 96 places buides després de les proves. Altres especialitats on també han quedat un nombre de vacants considerable són tecnologia (91), sistemes i aplicacions informàtiques (47) i llengua anglesa (38). En tots aquests casos, el nombre d'aspirants superava les places ofertes excepte en un cas, el de sistemes i aplicacions informàtiques, on l'oferta de candidats era menor que les places a cobrir.
Però l'especialitat d'informàtica no és l'única on s'ha fet curt de candidats i han quedat places buides. Hi ha un total de 18 àrees on la situació es repeteix: especialitats com alemany i francès a la secundària, o organització i gestió comercial, sistemes electrònics o processos de gestió administrativa, totes amb entre 10 i 30 aspirants menys que l'oferta de places.
Més d'un 50% de suspesos en 15 especialitats
Més enllà de les especialitats on han quedat més vacants per cobrir, els resultats del procés extraordinari d'oposicions també mostren algunes matèries on el nivell dels aspirants i el de les proves no coincideix. En més d'una quinzena, el nombre de candidats suspesos és la meitat o més dels que es presentaven. En aquest sentit, destaquen mitjans informàtics amb un 80% de suspesos, processos en la indústria alimentària (71%) o disseny gràfic (68%). També hi ha dues especialitats on el percentatge de suspesos ha estat del 100%: és el cas dels opositors de tècniques del metall del cos de mestres de tallers d'arts plàstiques i disseny i els d'espanyol del cos de professors d'escoles oficials d'idiomes. En el primer cas, cap dels dos aspirants que es van presentar per optar a una única plaça van aprovar. En el segon, l'únic docent que es va presentar per cobrir l'única plaça d'espanyol també va suspendre.
A l'altre plat de la balança hi ha més d'una trentena d'especialitats en què han aprovat més del 80% dels aspirants. Els docents que més han aprovat han estat els del cos de formació professional (FP), amb un 75% d'aprovats, i els mestres, amb un 66,9% de professors que han superat les oposicions. Pel que fa als canvis de resultats després de l'allau de reclamacions de docents que no estaven d'acord amb la seva nota, els professors de secundària són els que més canvis han experimentat amb la revisió de les proves per part dels tribunals, i han passat d'un 61% d'aprovats als resultats provisionals a un 65,6% als definitius.