L'ús del castellà a les escoles pujaria fins al 35% si s'apliqués la sentència

El Síndic de Greuges apressa el Govern i el Parlament a legislar "més enllà" dels percentatges

Una aula de secundària a Sant Vicenç dels Horts.
21/03/2022
3 min

BarcelonaEl temps s'esgota i aquesta setmana s'acabarà el termini de dos mesos que dona la llei per executar la sentència que obliga la Generalitat a fer un 25% d'hores en castellà a l'escola. Ara un estudi del Síndic de Greuges sobre els usos lingüístics als centres catalans ha constatat que si s'apliqués aquesta sentència "s'agreujarien les disfuncions" del sistema educatiu i el castellà tindria en realitat una presència a l'aula del 35%, perquè ara ja hi ha un fort component bilingüe a les classes que els tribunals no estan tenint en compte i caldria afegir-hi, a més, una matèria més íntegrament en castellà.

Per al síndic, però, fixar percentatges "no es fonamenta en criteris pedagògics i sociolingüístics" i per això reclama "modificar la legislació", anant "més enllà" de la llengua vehicular a l'aula i regularitzar-ho en funció del context sociolingüístic dels centres. "Des del 2009 estem pendents de desplegar la llei d'educació de Catalunya, anem molt endarrerits. És un error dels governs i dels legisladors no haver-ho fet", ha criticat Rafael Ribó. Precisament, el departament d'Educació està preparant un nou marc normatiu per esquivar l'aplicació de la sentència, però no ha donat fins ara cap detall de la nova normativa.

L'estudi del Síndic podria ser una bona base per preparar aquest nou marc normatiu. L'informe, que s'anomena Drets i usos lingüístics dels infants i adolescents a Catalunya i s'ha basat en una enquesta a més de 50.000 alumnes de primària i ESO de gairebé la meitat dels centres educatius de Catalunya, ha conclòs que ni el català ni el castellà són llengües residuals en l'educació: en general, el català s'utilitza durant el 62,1% de la jornada escolar; el castellà, durant el 33,1,% i l'anglès o altres llengües, durant el 4,7%, mentre que a l'ESO la presència del català i del castellà baixa una mica (60,6% i 32,9%) i pugen les llengües estrangeres (6,4%).

Si es baixa al detall, l'informe conclou que el català és majoritari a l'aula com a llengua vehicular: un 70% a primària i un 64,4% a l'ESO, que baixarien a un 57,6% i un 56%, respectivament, si s'apliqués la sentència del TSJC. Hi ha un factor que podria fer guanyar pes al castellà dins les aules, segons el Síndic, i és "l'evolució del currículum cap a un enfocament competencial", com es va concretar la setmana passada. Segons l'estudi, en àrees com ara projectes, treball de síntesi, plàstica o educació física, que generalment responen a metodologies pedagògiques "més aplicades i obertes a la participació de l'alumnat" s'imparteixen més en llengua castellana que no pas altres assignatures "amb una tradició d'orientació més academicista". Per exemple, el 27% dels usos lingüístics a projectes són en castellà a l'ESO, mentre que en el cas de les matemàtiques es redueix fins al 16,5%. Això passa perquè els alumnes tendeixen a utilitzar el català per dirigir-se al professor, mentre que quan parlen entre ells, especialment a secundària, ho fan en castellà.

Al pati i al menjador, en castellà

Si bé dins les aules el català és força majoritari, al pati i al menjador es parla majoritàriament en castellà, especialment a secundària (56,5% de converses a primària i 66,8% a l'ESO). Tot i això, és fora de l'escola on el castellà supera amb escreix el català: ho fa en l'àmbit familiar, en els grups d'amics, en la lectura i en el consum de continguts audiovisuals, i és especialment significatiu el fet que en el pas a l'adolescència baixa l'ús del català, fins al punt que un 20,9% dels adolescents no tenen cap interacció en català fora de l'escola (17.000 en total). En canvi, els alumnes d'ESO que no tenen cap contacte amb el castellà fora de l'institut són el 5,1%. El Síndic valora el "paper compensatori determinant" de l'escola en aquests casos, tot i que conclou que actualment no s'estan compensant "prou" aquestes diferències, sinó més aviat al contrari: allà on es parla més en castellà al carrer també es parla més en castellà a l'escola, i viceversa.

En aquest sentit, Ribó ha recomanat reforçar la importància del català com a llengua vehicular a l'escola (dins i fora de les aules), però ha avisat, també, que "no es pot pensar que l'escola és la solució a tots els problemes lingüístics" i ha demanat accions en favor de l'ús social del català més enllà de les parets dels centres: en la cultura, el cinema, les institucions, els jutjats, els cossos de seguretat... L'informe del Síndic arriba precisament en una setmana decisiva pel que fa a la llengua: dimecres hi ha convocada una vaga en defensa de l'educació en català i en contra la imposició del 25% de classes en castellà.

Usos lingüístics als centres educatius

Català

Anglès o altres

Castellà

PRIMÀRIA

A L’AULA

70,2%

7,5%

22%

SI S’APLICA LA SENTÈNCIA

57,6%

7,4%

34,7%

AL PATI

0,4%

43,1%

56,5%

SECUNDÀRIA

A L’AULA

7,4%

28,2%

64,4%

SI S’APLICA LA SENTÈNCIA

56%

7,4%

36,6%

AL PATI

1%

32,2%

66,8%

Català

Anglès o altres

Castellà

PRIMÀRIA

A L’AULA

7,5%

70,2%

22%

SI S’APLICA LA SENTÈNCIA

57,6%

34,7%

7,4%

AL PATI

0,4%

43,1%

56,5%

SECUNDÀRIA

A L’AULA

7,4%

28,2%

64,4%

SI S’APLICA LA SENTÈNCIA

56%

36,6%

7,4%

AL PATI

1%

32,2%

66,8%

Català

Anglès o altres

Castellà

PRIMÀRIA

A L’AULA

7,5%

70,2%

22%

SI S’APLICA LA SENTÈNCIA

57,6%

34,7%

7,4%

AL PATI

0,4%

43,1%

56,5%

SECUNDÀRIA

A L’AULA

7,4%

28,2%

64,4%

SI S’APLICA LA SENTÈNCIA

56%

36,6%

7,4%

AL PATI

32,2%

66,8%

1%

stats