Mòbil a les aules

Ni a l'institut ni a l'escola: el Govern prohibeix els mòbils dins i fora de l'aula

Els 'smartphones' es podran fer servir a l'ESO per a "usos educatius específics" i situacions excepcionals

L'ús del telèfon mòbil a les aules ha generat certa polèmica en els últims anys.
30/01/2024
4 min

BarcelonaAra sí: a partir del curs que ve, els centres educatius catalans seran espais lliures de mòbils. El Govern ha aprovat aquest dimarts les instruccions que han de permetre regular l'ús dels smartphones a escoles i instituts, i que estableixen dues indicacions molt clares: a les escoles cap infant podrà fer servir el mòbil i als instituts només es podrà utilitzar en casos excepcionals o per a un ús "educatiu específic autoritzat".

D'aquesta manera, el Govern posa les bases perquè cada centre educatiu elabori les seves normes d'organització i funcionament de centre (NOFC) pel que fa a l'ús del mòbil. L'objectiu és aplicar-les a partir del curs 2024-2025. Aquestes normes les haurà d'aprovar el consell escolar del centre i seran d'obligat compliment per a tots els alumnes, independentment de si tenen més o menys de 16 anys.

Ara bé, tot i que el nou marc regulador fixa que "l'ús dels telèfons mòbils als centres ha de ser el mínim possible i que els usos permesos han d’estar justificats educativament", el document de 19 pàgines té diverses vares de mesurar en funció de l'etapa educativa.

Infantil i primària

En aquesta etapa no estarà permès que cap alumne faci servir el mòbil a l'escola. Aquesta prohibició, però, no anirà en detriment de l'educació digital i tecnològica de l'infant, ja que el centre haurà de "vetllar per posar a disposició de l’alumnat els dispositius tecnològics que siguin necessaris" per a l’assoliment d'aquesta competència. La prohibició del mòbil s'estén a tot arreu, des de les classes fins a l'hora del pati, el menjador, les hores d'acollida i les activitats extraescolars.

ESO

Segons el nou marc regulador, "amb caràcter general", els alumnes de secundària no podran fer servir el mòbil. La norma preveu que l'adolescent pugui portar el mòbil, però també que l'haurà d'apagar quan entri a l'institut. Per fer complir aquesta directriu, cada institut podrà decidir com fer-ho: poden aplicar restriccions que van des que l'alumne guardi l'smartphone a la motxilla fins a fer que tots els mòbils es guardin en una caixa comuna. Durant les hores de classe no es podrà fer servir el mòbil tret de casos excepcionals en què sigui necessari per fer una tasca educativa.

Però, per norma general, els adolescents tampoc podran fer "un ús lliure del mòbil" fora de l'aula i durant les hores no lectives. Només el podran fer servir de manera excepcional quan un professor ho autoritzi i sempre que s'utilitzi per a "una activitat amb un objectiu educatiu concret" i amb un adult que vetlli pel bon ús del dispositiu durant aquesta activitat. Aquestes normes s'han d'aplicar també durant les excursions, les colònies i els viatges de final de curs.

Batxillerat i FP

A l'educació postobligatòria seran els mateixos alumnes els que hauran de ser responsables de fer un bon ús del mòbil a l'institut o centre formador. Tot i això, i si bé durant les hores de classe no es podrà fer un ús lliure del mòbil, durant les hores no lectives podran fer-lo servir, sempre que se segueixin les normes del centre.

Quan es podrà fer servir el mòbil?

Si a l'institut cal usar les pantalles durant les hores lectives, s'haurà de prioritzar que els alumnes facin servir els ordinadors i tauletes del centre. Quan això no sigui possible, es podrà fer servir el mòbil en activitats que requereixin, per exemple, tasques de geolocalització, enregistrament de vídeos o fotografies, o la participació en projectes relacionats amb aplicacions educatives.

A més, si una escola o institut vol endegar un projecte concret que inclogui un ús del telèfon mòbil que no estigui inclòs al marc regulador, el centre haurà de sol·licitar que l'administració i el consell escolar del centre l'autoritzi a fer-ho. Perquè aquest projecte sigui aprovat, a més, els responsables hauran d'especificar l'objectiu educatiu i les activitats concretes que s'hi faran.

Per altra banda, la normativa aprovada pel Govern també recull situacions d'excepcionalitat en què els alumnes podran fer servir el mòbil, com en el cas del transport escolar o amb els alumnes que per motius de salut o necessitats educatives especials necessiten l'smartphone per comunicar-se, aprendre o monitorar les constants del seu cos. També es poden fer excepcions durant els viatges i les sortides sempre que el docent ho permeti.

Sancions

El Govern estableix que les escoles i instituts hauran d'incloure dintre de les normes de regulació dels mòbils "les faltes i mesures correctores" que caldrà aplicar si no es compleixen. Malgrat que el marc regulador no menciona mesures concretes, sí que classifica les situacions de mal ús del mòbil entre faltes lleus davant les quals caldria requisar el mòbil –l'alumne porta el mòbil encès a la motxilla i li sona– o faltes greus, davant les quals cal iniciar una sanció disciplinària –si s’enregistren imatges vexatòries amb el mòbil, per exemple.

I els professors?

Tot i que el marc regulador no inclou restringir l'ús del mòbil entre els adults que treballen a escoles i instituts, sí que estableix que "han d’actuar de manera coherent amb la normativa en relació amb l’ús del mòbil en tots els espais i en totes les franges horàries". En aquest sentit, el document també és clar assegurant que cal que tots els adults referents –els de l'àmbit educatiu, però també l'entorn familiar– actuïn fent "un ús exemplar dels dispositius mòbils". Per fer-ho es recomana tenir un debat al respecte dintre el claustre i també amb el consell escolar del centre.

Tot i valorar positivament la regulació, des de la iniciativa Adolescència Lliure de Mòbil (els pares que fa uns mesos es van agrupar per tot Catalunya per aconseguir ajornar l'edat per tenir el primer mòbil) consideren que la normativa no és suficient i demanen que hi hagi una restricció total dels mòbils als centres educatius. Asseguren que permetre excepcions pot provocar desigualtats educatives i que fer servir el mòbil en activitats lectives pot provocar "més riscos que avantatges".

stats