L'Escola Drassanes es capbussa en l'art del Santa Mònica

Els alumnes de 4t de primària han preparat una "festa major" amb els artistes del museu durant tota una setmana

Una escola fa una activitat al centre d'Art Santa Monica festa final de les activitats que han fet tota la setmana
Gerard Mira
08/04/2022
3 min

BarcelonaFusionar l'educació a les aules amb l'expressió artística és un dels recursos estrella del professorat per despertar l'interès de tots els infants. Ara l'Escola Drassanes de Barcelona, situada a escassos metres de la Rambla de Barcelona, ha col·laborat per primera vegada amb el Centre d'Arts Santa Mònica per aconseguir-ho. Normalment pensaríem en uns tallers a l'aula en què els artistes visitessin els alumnes, però aquest cop ha sigut completament diferent: els alumnes de 4t de primària han fet tota una setmana de classe des del centre artístic. Dins de la temàtica "La tradició que ens travessa" –l'actual fil conductor del museu– va néixer el projecte "Sojornar una festa major", que ha culminat avui amb una celebració.

"Si en lloc de portar els artistes a casa nostra ells ens obren les portes de casa seva, l'experiència és més intensa per a tots", ha explicat el director de l'escola, Alfons Espinosa. "I d'aquesta manera també és una oportunitat per reivindicar aquest espai i poder generar més xarxa amb els veïns i veïnes del barri", afegeix, una idea que comparteix el director del Centre Santa Mònica, Enric Puig.

Els alumnes de 4t de primària van rebre l'encàrrec de crear la seva pròpia "festa major", i han estat de dilluns a divendres confeccionant tots els preparatius. Han preparat des d'una pinyata gegant fins a una representació teatral del conte que han escrit els nens i nenes. "Aprofitant el mural exposat a la sala principal del museu, hem treballat amb els seus autors perquè puguin construir un relat i representar-lo", ha explicat la tutora de 4t, Olga Gil. "Hem decidit que la millor manera de narrar-lo és des de dalt d'un balconet, així sembla que fem el pregó inicial de les festes majors", ha afegit.

Les artistes que han ajudat els nois, a part dels membres dels diferents gremis del museu, són l'Alba Rihe, l'Elena Blesa Cabez i el Jordi Ferreiro, tres professionals de diferents disciplines d'Arts Santa Mònica. Tots tres han recalcat que la clau de l'èxit d'aquesta setmana ha sigut la bona coordinació entre totes les parts implicades en el projecte. "És molt gratificant veure com hem funcionat amb tots els membres dels gremis, l'escola i els infants", ha comentat Rihe.

"Ha sigut una setmana molt divertida", han explicat contents un grup d'infants de 4t després de fer la seva obra de teatre davant les expectants assistents. "Hem après molt treballant amb els artistes, ens ensenyen molt bé", han afegit. I si ho mirem des de l'altra banda, la sensació és la mateixa. "És una experiència que ens ha omplert d'una manera que no ens imaginàvem. Veure com es treballa a l'escola des d'una perspectiva que no veiem quan som petits és molt bonic", ha comentat Ferreiro.

A la "festa major" s'han pogut veure mostres de les sessions de treball corporal que han fet aquests dies, la pinyata que han creat durant la setmana i les begudes naturals que van aprendre a elaborar amb l'ajuda dels treballadors del museu. Però aquestes no són les tres úniques coses que han fet els nois i noies de l'Escola Drassanes: "Han fet autòmats, productes impresos en 3D, dibuix... I tot això sense trepitjar en cap moment la seva aula habitual", ha explicat Gil.

Una mirada diferent per treballar

Els continguts purament curriculars han quedat més en un segon pla aquesta setmana, però s'han potenciat altres objectius. Segons la tutora, aquesta setmana ha sigut ideal per treballar el respecte que tenen entre ells i cap a la resta, sigui el mobiliari o l'espai públic. "Estar tot un dia en un espai tan gran, tan còmode i on l'activitat continua fa que aprenguin més a valorar el seu entorn perquè els treus de la seva zona de confort", ha dit Gil. El director ha afegit que també ha servit perquè les famílies connectin amb aquest espai públic, molt desconegut per a algunes: "Moltes em preguntaven si s'havia de pagar, què s'hi feia... I és un espai públic".

La mestra ha comentat, però, que una activitat d'aquestes magnituds no hauria pogut funcionar sense "molt personal" i, tot i que ells han comptat amb tota l'ajuda necessària, ha aprofitat per denunciar la falta de treballadors en molts centres.

stats