"Hi ha xiquets que després de la DANA estan tan bloquejats que han oblidat com llegir"

Fins a 9.750 alumnes del País Valencià no han pogut tornar a les aules un mes després del temporal

Una dona treballa en les tasques de neteja del fang en un col·legi de Sedaví, al País Vañencià, en una imatge d'arxiu.
29/11/2024
4 min

Barcelona"Fa un mes que demanem a la conselleria d'Educació que ens expliquin quin pla tenen i no hem aconseguit que posin cap full a sobre de la taula. No podem ser optimistes si no sabem que estem fent ni cap a on anem", lamenta Rubén Pacheco, president de la Federació d'Associacions de Pares i Mares (FAMPA) del País Valencià. Explica a l'ARA la sensació de les famílies dels més de 40.000 alumnes valencians que han vist com, d'una manera o altra, la seva escola o institut –i tot el seu entorn– s'ha vist afectat per la devastació de la DANA. "Tenim un munt d'escoles on el govern ni tan sols s'ha encarregat de fer la neteja gran de la brossa", hi coincideix la presidenta d'Escola Valenciana, Alexandra Usó, que insisteix que des de l'inici de la catàstrofe "la responsabilitat i les accions de la conselleria no han millorat en res".

Tots dos, així com diversos directors valencians consultats, expliquen que se senten sols, tant a l'hora de treballar per recuperar els centres i de decidir i comprovar si era segur que els infants tornessin a les aules com de gestionar el malestar dels alumnes. "Els que manen ho han fet molt malament, però els que estem per sota, ens hem arremangat", reivindica la directora d'una escola de Xirivella. Ara bé, amb moltes dificultats. Per exemple, els docents i les direccions es troben que no tenen la formació ni l'ajuda professional necessària per poder acollir els seus alumnes després de l'impacte emocional del desastre.

Des de les dues entitats expliquen que als docents "només" els han enviat "una guia de cinc pàgines" per saber com acompanyar psicològicament els alumnes, però no han rebut un reforç de professionals d'orientació o psicopedagogs per atendre els infants i adolescents que han quedat en xoc per la devastació. "Des d'inspecció insisteixen que fem classe normal, però han d'entendre que ara la matèria no és el més important i que el que cal és que els alumnes se sentin segurs, que sentin l'afecte dels seus docents i dels seus amics", insisteix Usó. En aquest sentit, Pacheco explica que s'han trobat situacions en escoles on els infants estan tan afectats que és impossible fer classes. "Hi ha xiquets que han patit regressions en l'àmbit evolutiu i que estan tan bloquejats que han oblidat com llegir", adverteix Pacheco.

Hi coincideix Rodrigo Hernández, director de Save the Children al País Valencià: “Hem vist nens i nenes de 9 anys que han oblidat llegir i escriure o que ens diuen que el carrer fa olor de mort i que no volen sortir de casa”, lamenta. Segons el càlcul de l'ONG, fins a 71.000 nens i nenes poden haver patit un impacte en la salut mental a causa dels efectes de la DANA. "Hi ha moltes persones adultes afectades que psicològicament estan molt tocades, que han perdut algun familiar o que s'han vist a punt de perdre la vida. Si els grans estan així, et pots fer una idea de com estan els seus fills", lamenta Pacheco. Insisteix que molts d'ells encara estan ajudant els pares a treure fang o anant amb ells diàriament a buscar menjar als punts de repartiment i que això és "incompatible amb recuperar la normalitat".

Davant d'aquesta situació, el representant de les associacions de pares valencianes insisteix a dir que ara el fet de "perdre el curs no té importància" i que el que cal urgentment és "reestabilitzar la situació d'aquests xiquets" de manera professional, perquè si no se'ls até ara tot plegat els generarà problemes en el futur. "Fer com que si no passés res no els beneficia en absolut", adverteix.

Certificacions externes i escoles amb floridures

Un mes després del desastre, segons dades de la conselleria d'Educació valenciana, encara hi ha 9.750 alumnes que no han pogut tornar a l'aula (hi ha uns 38.186 que sí). Hi ha un total de 18 centres que no han pogut reobrir. A més, en 13 d'aquests ja s'ha anunciat que no podran reobrir en un "període pròxim".

Tot i això, Usó denuncia que moltes escoles i instituts que han reobert no han rebut "ni una taula ni una cadira" de les que va anunciar la conselleria. Pacheco també destaca que, en el cas dels infants que han vist que la seva escola ha quedat arrasada, no s'està tenint "cap tacte" a l'hora de reubicar-los. "Tot s'ha fet d'una manera tan distant i tan allunyada de les famílies que s'han generat encara més incerteses. El que vol tothom és que els grups no se separin, perquè això només aconseguirà afegir un nou trauma a les criatures", es queixa.

Els representants de famílies i docents expliquen que, més en escoles que en instituts, han estat els mateixos professors i directors, juntament amb l'ajuntament del municipi, els que s'han buscat la vida per trobar professionals que poguessin fer una inspecció tècnica als edificis per comprovar que eren aptes per tornar a acollir alumnes.

"Hi ha escoles on s'han sentit pressionats per obrir, i alguns han obert sense que s'hagi arribat a fer una higienització òptima per assegurar-se que tot el fang i els bacteris que l'acompanyen s'hagin eliminat per complet. De fet, alguns han obert perquè les plantes de dalt estaven bé, però la de baix estava arrasada", assegura Pacheco. En aquest sentit, des d'Escola Valenciana estan animant les famílies a denunciar els casos en què creuen que els seus fills estan anant a classe en unes condicions "inacceptables".

Paral·lelament, també hi ha direccions que estan intentant aconseguir informes per demostrar a la conselleria que els espais per on han de passar els alumnes per arribar a les parts del centre que no estan afectades tenen unes condicions sanitàries i estructurals no recomanables per a ningú. "Si fos per mi jo no faria passar els meus alumnes per passadissos de la planta baixa que tenen floridures des del terra fins al sostre", es queixa una de les directores.

stats