Educació

Front comú inèdit de docents d'humanitats i ciències: "Els canvis a batxillerat han de ser lògics"

Els col·lectius de professors asseguren que és possible complir amb les reivindicacions de cada àmbit en una sola proposta de currículum

Núria Rello fent una classe. Arquitecta i professora d'ESO.
19/03/2025
2 min
4
Regala aquest article

BarcelonaLa preocupació davant els possibles canvis al currículum de batxillerat català no deixa d'augmentar. De fet, ha provocat un fet inèdit. Per primera vegada en la història educativa recent a Catalunya, associacions i plataformes de docents de diverses especialitats –llengua catalana, llengua castellana, física, química, biologia, geologia i filosofia– han fet un front comú per demanar a Educació que els escolti i els tingui en compte a l'hora de fer canvis.

"Reclamem un diàleg real, som els docents els que estem fent classe i els que entenem el que passa a les aules i les necessitats dels alumnes", ha insistit Marc Martínez, docent de física i química i representant de la plataforma Ciències en Perill. Aquest dimecres l'associació, juntament amb els col·lectius Docents CAT, Docents de Filosofia i Docents CAT-CAST, ha presentat un manifest unitari instant al departament a obrir una "negociació real" en la qual es pugui fer front als canvis de currículum "d'una manera democràtica i participativa".

Representants de les diverses plataformes de docents d'humanitats i ciències han explicat que, d'una manera o altra, han parlat amb el departament, però que a l'hora de la veritat no se'ls té en compte per prendre decisions. En aquest cas, pel que fa als canvis en el currículum de batxillerat que Catalunya ha d'aplicar per adaptar-se a una petició del govern espanyol. Una modificació que inclou, entre altres coses, la fusió de física i química en una sola matèria (i també de biologia i geologia). "Massa vegades els canvis curriculars s'han fet sense la nostra participació, ara és el moment d'assegurar-la perquè sense el que nosaltres podem aportar, el resultat serà pitjor", defensen al manifest conjunt. "Els canvis del currículum de batxillerat han de ser lògics", ha insistit Martínez.

L'encaix és possible

Cada col·lectiu docent té reivindicacions diferents pel que fa al currículum de batxillerat: mentre que els docents de llengua catalana, castellana i filosofia demanen recuperar les hores que han anat perdent les seves assignatures després de diverses reformes del currículum, els professors de ciències insisteixen en aturar la idea de fusionar les seves matèries. Sigui com sigui, els diversos col·lectius apunten que cal fer front comú i que "l'encaix" entre el que demanen uns i altres és possible.

De fet, algunes de les plataformes han presentat al Govern diverses propostes de distribució horària del currículum de batxillerat que aconseguirien que es tornessin a tenir tres hores de català, castellà i filosofia i que les ciències no perdessin hores. "En cap cas es tracta d'un enfrontament entre matèries", ha insistit la portaveu dels docents de filosofia, Laia Cos, que ha instat el departament a "veure el currículum com un tot".

En el mateix sentit, la representant de Docents CAT-CAST (que engloba les reivindicacions dels professors de català, però també de castellà), Susana Tercero, ha assegurat que la tasca del departament "no és només planificar les hores, sinó la qualitat de l'educació, ja que cada generació té unes necessitats diferents".

A l'espera de la possible resposta d'Educació, els portaveus dels tres col·lectius docents han donat a entendre que, si no se'ls escolta, organitzaran noves accions en les pròximes setmanes.

stats