"Els nostres fills a sisè no saben les taules de multiplicar i a segon comencen a llegir": continua la revolta en una escola de Sabadell
Famílies i exdocents protestaran cada divendres per reclamar la destitució de l'equip directiu de l'Andreu Castells
SabadellLa revolta de les famílies contra la direcció de l'Escola Andreu Castells, de Sabadell, no afluixa. "No volem la baixa, reclamem la dimissió", exclama la Mireia, portaveu de l'associació de famílies d'alumnes (AFI) del centre. Aquesta escola pública acapara l’atenció mediàtica des de dimarts, quan l'equip directiu va agafar la baixa mèdica en bloc en un clima de reiterades crítiques. Segons les famílies, darrere del “baix nivell educatiu” dels seus fills hi ha la mala praxi d'aquests professionals. Aquest divendres, després de l’horari de classe, un centenar de pares i mares amb xiulets, pancartes i samarretes reivindicatives han protestat a les portes de l’escola per exigir la dimissió o el cessament de l'equip directiu. Tot i que Educació va nomenar dijous tres substituts interins, les famílies asseguren que és una mesura “insuficient”: "[L'equip directiu] Pot tornar quan vulgui", diuen.
Aquesta és la primera de les mobilitzacions que bona part dels pares que porten els fills a l'Andreu Castells tenen previst convocar fins que Educació els doni la resposta que volen: es manifestaran cada divendres fins que els tres membres de l'equip directiu deixin el seu càrrec. Les queixes van començar el 2021, coincidint amb la renovació de l'òrgan de gestió de l’escola, i han anat pujant de to fins a aquesta setmana, quan la majoria de les 300 famílies amb fills matriculats ha demanat formalment la dimissió de la direcció amb la presentació de 600 signatures. “Hem anat protestant a les reunions, però hem rebut males contestacions, menyspreu, despotisme i males formes per part de l’equip directiu”, denuncia la Isabel, que explica que aquest curs ha canviat d’escola la seva filla, de 10 anys, després de sis anys a l’Andreu Castells. Ha anat a la concentració per solidaritat amb la resta de famílies.
La direcció de l’Escola Andreu Castells aposta per una metodologia per projectes i pràctiques d’innovació pedagògica que no han satisfet les famílies. “No ens queixem de la metodologia, sinó de com s’aplica: hi ha alumnes que a sisè de primària no se saben totes les taules de multiplicar o que, a segon, tot just comencen a aprendre a llegir”, critica l'Andrés, que posa el focus en la direcció i no en el professorat. Segons expliquen des de l'AFI, aquest mateix equip directiu va estar al capdavant de l’escola pública Marta Mata de Barberà del Vallès entre els anys 2009 i 2013 i les famílies d’exalumnes d’aquells cursos s’han posat en contacte amb ells per corroborar les queixes i donar-los suport.
El cas més evident és el dels alumnes de sisè de primària que han d'anar a l’institut, segons les famílies. “Veuen que no tenen el mateix nivell que els companys d’altres centres; no se saben defensar en matemàtiques i comprensió lectora i ho passen molt malament. Hem hagut de fer reforç a casa”, diu l'Agustín, pare d’un alumne de cicle mitjà. Els pares asseguren que els mateixos alumnes s’adonen de les mancances educatives. “Ens diuen que s’avorreixen, que sempre fan el mateix i que no estan motivats”, afegeix la Mireia.
A la concentració d'aquest divendres també hi han assistit exalumnes del centre que ara fan educació secundària i que confirmen a l’ARA que els va costar estar a l'altura els primers mesos de canvi de cicle. Diversos antics docents del centre, que van marxar per discrepàncies amb la direcció, també s'han afegit a les crítiques i en un comunicat conjunt han assenyalat la "poca professionalitat" de l’equip de govern. Els extreballadors denuncien que els canvis metodològics "no obeeixen a un projecte educatiu clar i explícit". "Ens ordenaven arribar a un objectiu molt global però sense especificar com o de quina manera fer-ho, ja que el projecte estava en obres [...] i, avui, encara no s’ha presentat cap projecte educatiu", afirmen.
La directora es defensa
La directora del centre ha sortit al pas i ha volgut fer públic el seu malestar, afirmant que viu un linxament sense justificació. Raquel Pérez diu que la baixa ha estat "prescrita" pels metges a conseqüència de "l'assetjament públic i mediàtic liderat per l'AFI del centre des del moment que s'ha erigit en portaveu de les reclamacions d'algunes famílies de l'escola", tot i que Educació els ha aprovat "curs rere curs" les programacions. "En cap moment ens ha mostrat dubtes en relació amb la nostra gestió", afirma en un comunicat publicat per Ràdio Sabadell.
De moment, la Inspecció del departament d’Educació, que seguia el cas des d’abans de les vacances de Nadal, ha assumit la direcció de manera interina, mentre dins del mateix claustre del professorat s’organitza un nou equip de govern, amb l’objectiu que els alumnes puguin mantenir la dinàmica escolar. El sindicat UGT, tot i que no té cap professor afiliat al centre, s’ha posat en contacte amb els mestres que s’han quedat a l'escola per assessorar-los i ajudar a redreçar la situació. El relleu està encaminat, però encara no és oficial. “Volem conèixer els noms de la nova direcció, aquesta situació de stand-by no soluciona res, ens hem d’assegurar que han plegat i que la nova direcció vol construir un altre projecte”, conclou la portaveu de l’AFI.