Educació

La falta de disciplina dels alumnes, un dels motius dels resultats de PISA segons els docents

Una enquesta de CCOO revela que només el 7% dels professors consideren que la seva feina és gratificant

BarcelonaDos mesos després del desastre català a les proves PISA, el sindicat Comissions Obreres (CCOO) ha fet públics els resultats d'una enquesta a més de 3.500 professionals de l'educació sobre els principals motius d'aquesta desfeta. Per fer-ho van enviar un qüestionari de vuit preguntes que majoritàriament van contestar professors i mestres de centres públics (80%), i l'informe final, batejat com L'estat de l'educació a Catalunya: la seva qualitat i els seus resultats,apunta sis grans causes que poden explicar els mals resultats educatius a Catalunya. Segons les respostes dels docents enquestats, el principal motiu són les elevades ràtios (62%), seguides de la falta de recursos per a l’educació inclusiva i les aules d’acollida (53%), la manca de finançament del sistema educatiu (48%) i la poca continuïtat de les lleis educatives (39%). Ara bé, més d'un terç (35%) també ho atribueixen a la falta de disciplina dels alumnes.

Tot i que les conclusions d'aquest estudi són força diverses, hi ha un resultat concret que també crida l'atenció: només un 7% dels docents consideren que treballar en l’educació és gratificant. Davant l'afirmació "Actualment treballar en l’educació és gratificant", hi ha hagut un 34% de professors que han respost que hi estan bastant d’acord, mentre que un 59% han assegurat que hi estan poc o gens d’acord. Des del sindicat atribueixen aquest important malestar docent a "les altes ràtios, la manca de recursos per atendre l'alumnat de manera personalitzada i la manca de finançament de l’educació".

Cargando
No hay anuncios

Hi ha altres causes que els docents consideren detonants dels baixos resultats a les proves PISA: el 32% creuen que es deu a la manca de temps per a la coordinació i planificació de classes i el 31%, a la falta de reconeixement als professionals. Altres motius assenyalats pels professionals, tot i que compten amb menys suport (menys del 30%), són la manca de suport del departament d'Educació als centres; el mal ús dels dispositius electrònics per part de l’alumnat; les condicions laborals dels professionals de l’educació; la incorporació del treball per competències; la manca de recursos als centres de més complexitat; la pobresa infantil i la situació socioeconòmica d’algunes famílies.

Poc a favor de la comissió d'experts PISA

A l'enquesta feta pel sindicat també es demana als professors que proposin possibles solucions per aconseguir una millora en els resultats dels alumnes. La solució amb més suport (23%) és la reducció de les ràtios i la dotació de més recursos a les aules per millorar la qualitat educativa i atendre de manera més personalitzada l'alumnat. També hi ha un 18% de docents que destaquen la importància de mantenir una estructura curricular clara prioritzant els continguts acadèmics fonamentals i un 14% aposten per demanar més professionals de suport a l’aula per atendre la diversitat de necessitats educatives dels alumnes.

Cargando
No hay anuncios

El qüestionari de CCOO també preguntava l'opinió sobre la comissió d'experts creada per la conselleria per abordar la desfeta a les proves PISA i la resposta ha estat molt contundent: un 74% dels enquestats asseguren que no estan gens d’acord o poc d’acord amb el fet que aquesta sigui "la millor opció per trobar estratègies davant la davallada dels resultats educatius". Per contra, només un 5% dels professors que han respost el qüestionari veuen amb bons ulls la mesura.