Els estudiants espanyols desconeixen la meitat de conceptes financers que pregunta PISA

El nivell de l’Estat en aquesta competència se situa per sota de la mitjana de l'OCDE

2 min
Un grup d'estudiants, en un institut de Barcelona

BarcelonaAquest dijous l'OCDE ha publicat el quart volum de resultats de les famoses proves PISA. En aquesta ocasió, l'estudi analitza la competència financera dels alumnes de 15 anys, i de nou els alumnes espanyols no en surten ben parats. A l'informe, que en aquesta ocasió no conté desgranats els resultats educatius per comunitats autònomes, Espanya aconsegueix 486 punts en competència financera, una xifra sis punts inferior als resultats de les proves del 2018 i dotze punts per sota de la mitjana de països de l'OCDE que s'han examinat d'aquesta competència (que no són tots com en altres informes).

La prova de la qual es van examinar més de 2.000 estudiants a tot l'Estat consistia en una barreja de preguntes d'opció múltiple o obertes que s'havien de contestar a partir d'un fragment de text on es descrivia una situació financera de la vida real. D'aquesta manera, els resultats fets públics aquest dijous mostren com dels 16 conceptes financers que es preguntaven a les proves PISA, de mitjana els estudiants espanyols només en coneixen set. Els conceptes que més dominen són sou (un 75% dels alumnes el coneixen), pressupost (70%), empresari (68%) i préstec bancari (66%). Per contra, els que menys coneixen són conceptes com interès compost (21%), tipus de canvi (21%), diversificació (19%), retorn de la inversió (18%) i depreciació (9%). En tots els conceptes analitzats, la mitjana de coneixement dels estudiants de l'OCDE és superior a la de la mitjana espanyola.

Pel que fa a la distribució d'alumnes per nivell en funció dels seus coneixements, un 17% dels estudiants espanyols tenen un nivell baix o molt baix en competència financera, un 58% es troben en un nivell mitjà i un 25% assoleixen un nivell alt o molt alt, unes proporcions que són similars a les assolides de mitjana pels estudiants de tota l'OCDE.

Cada setmana es parla de diners a casa

Les proves de l'OCDE també han analitzat quina relació tenen els alumnes amb els diners. L'informe constata que de mitjana els estudiants espanyols parlen almenys un cop per setmana amb els seus pares de temes relacionats amb els diners. Del que més parlen és de compres (49%), seguit de la setmanada (39%), dels seus estalvis (38%), de les seves despeses (37%) i de compres per internet (36%).

De fet, respecte a aquesta última situació l'estudi mostra com un 85% dels estudiants de 15 anys de l'Estat han fet alguna compra per internet en els últims 12 mesos. A més, un 58% dels alumnes espanyols havien fet servir el mòbil per pagar en l'últim any.

En canvi, menys de la meitat dels estudiants que fan 4t d'ESO (el 47%) declaren tenir un compte en una entitat bancària, davant del 63% en què se situa la mitjana de l'OCDE. El percentatge encara és més baix en el cas dels alumnes que asseguren tenir una targeta de pagament pròpia: a Espanya només un 24% dels estudiants de 15 anys en tenen, mentre que de mitjana als països de l'OCDE el 62% dels alumnes tenen targeta, i en alguns països com Dinamarca, els Països Baixos i Noruega aquest percentatge supera el 90%. Finalment, un 41% dels adolescents reconeixen que compra en funció del seu estat d'ànim i un 68% asseguren que controla millor el que gasten quan paguen en efectiu.

stats