Educació

Espanya té el triple de repetidors a l'ESO que la mitjana europea

A l'Estat hi ha un 14% d'alumnes que fan FP, mentre que al global de la UE el percentatge supera el 30%

4 min
Una aula buida, amb les cadires a sobre de les taules, en una imatge d’arxiu.

BarcelonaEspanya és el quart país de l'OCDE on més alumnes repeteixen algun curs de l'ESO. Així ho mostra l'informe Education At Glance 2024 que aquest dimarts ha fet públic l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE). L'estudi, que es fa anualment, mostra com l'any 2022 fins a un 7,8% dels alumnes espanyols que feien entre primer i tercer d'ESO van repetir curs, un percentatge que, tant al conjunt de països de l'OCDE com als de la Unió Europea no supera el 2,2%.

D'aquesta manera, la taxa de repetidors a Espanya és més de tres vegades superior a l'europea o la dels països de l'OCDE, només superada per Colòmbia (8,8%), Sud-àfrica (8,6%) i Luxemburg (9,7%). Per contra, el sistema educatiu espanyol se situa molt lluny dels països amb menys repetidors en aquesta etapa com Irlanda (0,1%), Finlàndia (0,2%) o Suècia (0,3%). De fet, per trobar el país europeu que té una situació més similar a Espanya pel que fa a la repetició de curs, cal fixar-se en Grècia, que ja té gairebé la meitat de repetidors (4%) que l'Estat, o la fins fa poc admirada Portugal que només en té un 2,8%.

Aquesta dinàmica es repeteix, tot i que en menys mesura, a primària, una etapa en què a Espanya el percentatge de repetidors (2,1%) és de gairebé el doble que la del conjunt de la Unió Europea (1,2%) i considerablement superior a la mitjana de l'OCDE (1,5%).

Més enllà del rànquing desencoratjador, la proporció de repetidors a l'Estat preocupa perquè la mateixa OCDE ja apunta al seu informe que, tot i que "la repetició té com a objectiu ajudar els estudiants amb dificultats abans d'avançar al següent curs," l'efectivitat d'aquesta pràctica "està en discussió, especialment en els nivells educatius per sota de secundària". De fet, els autors de l'estudi també apunten que "la investigació recent" suggereix que els estudiants que repeteixen un curs tendeixen a rendir pitjor acadèmicament, a tenir actituds més negatives cap a l'escola i a tenir més probabilitats d'abandonar els estudis.

Tot i que Espanya ha fet una millora important des de l'any 2015 i ha reduït en més de 4 punts el percentatge de repetidors al final de l'ESO, al batxillerat i al grau mitjà de FP (el que els investigadors anomenen "segona etapa d'educació secundària"), la realitat és que a hores d'ara, en aquesta etapa, l'Estat té més del doble de repetidors (6,2%) que el conjunt de l'OCDE (3,2%).

I a Catalunya?

Tot i que l'informe de l'OCDE no desgrana les dades espanyoles per comunitats, des de la Fundació Bofill calculen – amb les últimes dades facilitades pel departament d'Educació– que a Catalunya la taxa de repetició és molt més baixa que la mitjana espanyola que mostra l'estudi fet públic aquest dimarts. Segons aquests indicadors, a Catalunya l'any 2022 hi havia un 2,7% d'alumnes d'ESO que havien repetit curs, una proporció que s'assimila molt més al 2,2% de la mitjana europea.

"La repetició en si mateixa és nociva perquè a l'hora de la veritat, a un repetidor li treus mesos d'aprenentatge perquè torna a repetir continguts de la mateixa manera que no havia entès", insisteix el cap de projectes de la Bofill, Miquel Àngel Alegre. També critica el fet que "és una pràctica inequitativa", ja que "el sistema fa repetir molt més l'alumnat vulnerable que no pas l'alumnat a afavorit, encara que tinguin el mateix nivell de competències".

Ara bé, tot i que l'investigador de la Bofill insisteix que la repetició "s'ha de reservar per casos molt particulars", Alegre també adverteix que per la resta no es pot optar simplement per fer-lo passar de curs. "La decisió de no fer repetir ha d'anar acompanyada d'activitats de reforç educatiu a l'estiu perquè l'alumne es reenganxi al nivell dels companys, una bona prova d'avaluació inicial abans de començar el següent curs per detectar quines mancances segueix tenint i activitats de suport durant el curs per fer un reforç de les matèries que havia suspès", detalla.

Encara tenim pocs alumnes a la FP

L'informe també es fixa en altres variables de l'educació com són la presència del sector privat o l'interès per la Formació Professional (FP). En el cas de la FP, les dades de l'estudi mostren com Espanya encara està molt per darrere d'Europa a l'hora de prestigiar i promocionar aquest tipus de formació. Al conjunt d'Europa, el 30% dels alumnes de la segona etapa d'educació secundària estan fent un grau mitjà de FP, mentre que a l'Estat aquest percentatge no arriba ni al 15%. Una situació que, segons ja apunta el ministeri d'Educació en el seu resum de l'estudi de l'OCDE, hauria de millorar amb "l'impacte positiu" que s'espera que tingui la nova llei de FP que s'ha començat a aplicar aquest curs.

Per altra banda, l'Education at Glance d'enguany també reafirma la hipòtesi que l'interès per la FP privada està creixent a Espanya. A l'Estat hi ha un 30% d'alumnes que cursen formació professional, 4t d'ESO o batxillerat en un centre privat. Un percentatge que a la Unió Europea de mitjana no arriba al 19%, mentre que al conjunt de països de l'OCDE se situa gairebé al 23%.

L'informe detalla com del 2013 al 2022 el nombre d'alumnes que opten per anar a la privada en aquesta etapa educativa ha crescut 5,6 punts percentuals. Un increment que, segons el mateix estudi, s'associa "principalment" a l'augment d'estudiants en centres privats de FP, que en menys d'una dècada ha passat del 18,5% al 30,9%.

stats