Nou curs escolar

Una escola d'alta complexitat que triomfa per l'amor a la lectura

A Catalunya només un 3% dels alumnes té un nivell avançat de comprensió lectora

BarcelonaAbans que l'alarma pels resultats de proves de lectura PIRLS i PISA fes posar el focus en la necessitat de millorar la comprensió lectora dels alumnes catalans, l'escola Mas i Parera ja feia una aposta clara perquè la lectura i la biblioteca fossin l'eix principal d'aquest centre d'alta complexitat. Fa tres anys aquesta escola del barri de l'Espirall –un dels més vulnerables de Vilafranca del Penedès— ja va guanyar el Premi Nacional de bones pràctiques que atorga el ministeri d’Educació precisament per la seva biblioteca.

Des de llavors les coses han canviat molt i ara la necessitat de millorar els nivells de comprensió lectora i d'impulsar l'amor per la lectura dels estudiants s'ha convertit en un dels grans reptes del curs que començarà d'aquí a poc més d'una setmana. Segons l'últim estudi PIRLS, publicat l'any passat, només un 3% dels alumnes catalans té un nivell avançat de comprensió lectora i, tenint en compte les dades generals, Catalunya està a la cua de l'Estat en aquesta matèria.

Cargando
No hay anuncios

A això cal sumar-hi la davallada en català (i, per tant, també en comprensió lectora) a les competències bàsiques dels últims quatre anys, i encara dues males notícies més: segons dades del departament d’Educació hi ha un 60% dels alumnes de 4t d’ESO que no veuen gairebé mai ningú llegint un llibre a casa i, a Catalunya, gairebé la meitat de les escoles i instituts (44%) no tenen biblioteca, i molts dels que en tenen funcionen sense un bibliotecari que se'n faci càrrec. A més, la caiguda de resultats també ha fet posar sobre la taula el dubte de si la formació inicial que reben els mestres és suficient per aconseguir que els alumnes dominin la comprensió lectora, una base per poder-se desenvolupar en qualsevol dels àmbits escolars.

"Malauradament, gairebé veig com una cosa positiva que aquests resultats hagin fet saltar les alarmes i posin de manifest una necessitat que, per sort, des de l'escola prioritzem des de fa molts anys", admet la directora del Mas Parera, Iolanda Bertran. De fet, explica que la biblioteca ha estat "el cor de l'escola" al voltant del qual s'ha construït tota l'activitat del centre des que es va crear l'any 1980. "Com a equip directiu i docent, sempre hem pensat que la biblioteca és una font de cultura i de coneixements que ajuda tothom en els aprenentatges; per això vam pensar que havíem de mantenir la idea que aquest fos el cor de l'escola i que a partir d'aquí anessin sorgint tots els altres aprenentatges", detalla entusiasmada Bertran.

Cargando
No hay anuncios

La clau d'aquest èxit, com de costum, inclou la complicitat de les famílies, i més en una etapa tan primerenca. "A l'escola diem que s'han d'explicar contes a casa perquè jo com a mare no només puc explicar el conte a la meva filla, sinó que puc jugar a través dels llibres, buscar nou vocabulari o fer que s'expliquin contes entre germans. Tot per fer que la lectura sigui una cosa natural i habitual en la vida de l'infant, igual que ho són les pantalles avui dia", diu Bertran. Per això des de l'escola creen guies de lectura per a les vacances i tenen un blog que van actualitzant amb activitats perquè els alumnes continuïn connectats a la lectura fora de l'horari lectiu.

Com que a l'hora de la veritat l'escola és petita i, per tant, la biblioteca també, han impulsat un projecte de "biblioteca oberta" amb diverses biblioteques d'aula i racons de lectura comuns. La directora explica que intenten que hi hagi varietat de tipologies de llibres: "No cal que tot sigui un llibre; hi poden haver revistes, còmics, qualsevol contingut que ells puguin llegir i amb els quals se sentin còmodes per anar creant el gust per la lectura". Per aquest motiu tampoc parlen de lectures obligatòries, però sí de lectures comunes més enllà de les individuals que tria cada infant. "No ens agrada dir que és una obligació, però sí que és necessari que tots llegeixin el mateix llibre per fer determinades activitats, que funcionen com si fossin clubs de lectura, o si està planificat rebre la visita de l'autor del llibre que hem treballat".