Educació

Educació endarrereix un any els canvis al currículum de batxillerat

Niubó planteja una nova proposta que no s'aplicaria fins al curs 2026-2027 i manté la fusió de física i química

La consellera d'Educació i FP, Esther Niubó en una atenció als mitjans
09/01/2025
3 min

BarcelonaFrenada del departament d'Educació pel que fa als canvis previstos al batxillerat. El departament ha demanat una moratòria d'un any per introduir les modificacions necessàries per complir amb el requeriment que va enviar el govern espanyol amb l'objectiu que el batxillerat català s'adaptés a la normativa vigent. D'aquesta manera, tal com ha assegurat en un comunicat el departament, els canvis en el batxillerat català, siguin els que siguin, no s'aplicaran fins al curs 2026-2027.

Aquest dijous la conselleria d'Educació s'ha reunit amb directors de centres i docents –aquesta tarda es reuneix amb entitats científiques– i ha posat sobre la taula les dues propostes per modificar el batxillerat i complir amb el requeriment que va enviar el govern espanyol.

Un és el que ja es va fer públic fa unes setmanes, i que planteja que s'unifiquin quatre matèries de la modalitat de ciències en dues: les assignatures de biologia i geologia i ciències ambientals passaran a ser una de sola, i les de física i química una altra. El canvi comportaria que es passés de fer tres hores setmanals de física, de química, de biologia i de geologia i ciències ambientals a fer-ne tres de física i química i tres més de biologia, geologia i ciències ambientals. A canvi, però, es donaria més temps a les matèries optatives.

Ara, però, després de les crítiques de molts docents i de la comunitat científica, la consellera d'Educació, Esther Niubó, ha explicat en una entrevista a Catalunya Ràdio que han plantejat als docents un segon escenari "que ha estat molt ben acollit", però que manté les fusions d'assignatures científiques que ja preveia el primer.

Niubó ha explicat que la proposta consistiria a fer una hora més de les tres assignatures de modalitat que hi ha a cada batxillerat: una que és obligatòria i comuna per a tots els estudiants de la branca i dues més que s'escullen d'una llista. Ara bé, la fusió de les matèries plantejada a la primera opció es mantindria i, per tant, continuaria havent-hi una reducció de les hores d'aquestes matèries científiques troncals respecte al temps que s'hi dedica avui dia.

Menys hores optatives a canvi de reforç

Actualment, els estudiants del batxillerat científic fan tres hores de física i tres hores de química. La primera proposta de modificació del batxillerat comportava que, amb la fusió de les assignatures, s'acabava perdent una hora i mitja setmanal de cada matèria, ja que, de cop, es farien tres hores de manera conjunta per a física o química, quan abans en tenien tres cadascuna. Ara, amb la nova proposta, es manté la fusió de física i química –i de biologia i geologia–, però, en lloc de dedicar-hi tres hores, se n'hi dedicarien quatre a la setmana. Per tant, hi hauria una hora més d'aquesta matèria que en la primera proposta. Tot i això, es continuaria perdent una hora setmanal de cada matèria respecte al currículum actual. La consellera assegura que d'aquesta manera "es reforçaran els coneixements especialitzats en ciències, però també en literatures", perquè la novetat s'aplicaria a tots els itineraris del batxillerat, no només al científic.

Per poder aplicar aquest plantejament, Niubó ha reconegut que caldrà dedicar menys hores a les assignatures optatives. La proposta planteja eliminar una franja horària d'optatives trimestrals i, alhora, crear dues noves assignatures optatives que els alumnes podran escollir per reforçar les matèries troncals: contextos de biologia, geologia i ciències ambientals i contextos de física i química, totes dues amb 4 hores setmanals.

Tot i que des del departament s'ha insistit en el fet que aquesta segona opció ha estat ben rebuda, des de la plataforma Ciències en Perill, que engloba un miler de docents, han assegurat que estan "en desacord amb la proposta de mantenir fusionades les matèries de biologia i geologia i ciències ambientals i de física i química i que se segueixin perdent hores d’aquestes matèries específiques", i han celebrat que Educació aturi, de moment, l'aplicació d'aquests canvis.

stats