Educació detecta el triple d'alumnat vulnerable que l'any passat

El recompte es modifica a mig procés de preinscripció i anticipa problemes amb la reserva de places

Motxilles al passadís d'una escola de Barcelona.
10/06/2022
2 min

BarcelonaEl departament d'Educació ha gairebé triplicat el nombre d'alumnes amb necessitats educatives específiques (NEE) que, per tant, tenen una plaça reservada a l'escola perquè tenen alguna malaltia o trastorn, s'han incorporat tard al sistema educatiu o bé tenen una situació econòmica especialment desfavorida. Així ho ha anunciat el conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, en un acte al Parlament sobre el nou informe educatiu de la Unesco: "Teníem un 6% d'alumnes en situació de vulnerabilitat a P3 i aquest any hem passat al 17% de mitjana de detecció", ha dit Cambray, i ha avisat que l'objectiu és arribar fins al 20% o 21% d'alumnes detectats, tenint en compte que prop del 25% dels infants estan en risc de pobresa. El conseller, però, no ha donat dades absolutes de quants infants s'han registrat.

Com s'ho ha fet la conselleria? La clau ha estat l'aprovació del nou decret d'admissió, que, entre altres mesures, preveu reservar un nombre de places a tots els centres per distribuir de manera equilibrada els alumnes desfavorits i també estableix que es compensarà econòmicament els centres pels alumnes pobres que tinguin escolaritzats –amb 384,66 euros per alumne a la pública i 988,1 a la concertada.

Ara bé, la detecció d'aquests alumnes vulnerables s'ha produït ja amb l'oferta inicial publicada. El departament va oferir les places per al curs que ve el 4 de març, però el dia 29 es va publicar un decret que permetia a Educació xuclar les dades de tots els ajuntaments catalans per saber quins infants estaven detectats pels serveis socials. Això ha provocat canvis i maldecaps: els centres han explicat a les famílies dades que no eren del tot correctes. Per exemple, un centre concertat del Raval ha explicat a l'ARA que primer van oferir vuit places reservades a P3 per a nens amb necessitats educatives específiques i que així ho van dir a les famílies, però que a mig procés han arribat les noves instruccions i, finalment, han de reservar dotze places per a NEE, així que només queden tretze places ordinàries a infantil. Tot plegat ha provocat que moltes famílies no hagin entrat a la seva primera opció, malgrat que n'hi ha que encara no ho saben perquè els resultats definitius no sortiran fins al dia 10.

Sobre els currículums

Cambray ha aprofitat la seva intervenció per defensar els nous currículums, als quals ha definit com la "llavor del canvi" educatiu: "Donem paraigua al que ja fan moltes escoles i instituts i motivem la resta perquè vegin que el com és tan important com el què". De fet, durant l'acte ha sobrevolat tota l'estona aquesta branca del debat en educació, perquè s'hi ha presentat el nou estudi de la Unesco que posa al dia l'Informe Delors del 1996, que ja parlava d'ensenyament competencial. En el nou informe es planteja "actualitzar els currículums i els coneixements comuns" i desplegar metodologies centrades "en problemes i projectes", en la línia del que fan els nous currículums catalans que tanta polèmica han generat.

En el simposi al Parlament s'han posat diversos aspectes sobre la taula que preocupen a la comunitat educativa. Per exemple, s'ha reclamat que la recerca en educació tingui més i millor transferència a la pràctica a les aules, que es doni més temps als docents per repensar la seva docència i també per veure si funcionen les polítiques educatives que s'engeguen, i que els docents es plantegin si tenen un "petit jo retrògrad" a dins que frena qualsevol canvi i innovació docent.

stats