Formació docent

Educació crea un postgrau per als docents de matemàtiques que no són matemàtics

Estarà becat pel Govern, sempre que el docent es comprometi a formar part d'una borsa de formadors

LA CAMPANA SONA A LES TRES L'Institut de les Corts de Barcelona és un dels 384 centres de secundària (el 71%) que fan jornada intensiva des d'aquest curs. Es va concedir als centres que comptaven amb l'acord del consell escolar, amb participació dels pares. Amb el canvi, la Generalitat s'estalvia 4 milions en beques menjador obligatòries, que destinarà a les beques socials.
15/11/2024
2 min

BarcelonaLa conselleria d'Educació i Formació Professional ha posat fil a l'agulla a un dels problemes que s'ha detectat, en els darrers anys, al sistema educatiu català: la falta de places i de recursos perquè els docents puguin millorar la seva formació. Una necessitat que es va posar sobre la taula amb el desastre de Catalunya a les proves PISA, després del qual el grup d'experts creat per fer front a aquesta emergència va insistir que calia reforçar la formació inicial dels docents.

Ara, la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha anunciat que es crearà un postgrau universitari i dos diplomes d’expert –equiparables a postgraus– perquè els docents puguin aprofundir en les competències de matemàtiques i llengua. Els cursos estaran disponibles a partir de juliol del 2025 i s'adreçaran a mestres de primària i professors de secundària en actiu. Les places d'aquests tres estudis estaran becades per la Generalitat, sempre que els docents participants es comprometin, un cop acabat el postgrau, a entrar a formar part de la borsa de formadors per estendre els coneixements adquirits a altres docents. Niubó assegura que amb aquesta acció es pretén “posar l’accent en reforçar la formació continuada del professorat” per millorar els resultats educatius de l’alumnat.

Situacions d'aprenentatge a l'aula

El nou postgrau de matemàtiques estarà coordinat per la UPC i es dirà "Aprofundiment en matemàtiques per a professorat d’educació secundària obligatòria i batxillerat". Anirà adreçat, principalment, a professors de secundària que imparteixen matemàtiques però que no són graduats en matemàtiques, una situació que, tal com va avançar l'ARA, afecta 7 de cada 10 docents de matemàtiques catalans. Aquest postgrau tindrà 100 places i, segons Educació, "s'ha dissenyat perquè els docents puguin consolidar coneixements i habilitats matemàtiques i didàctiques, fent connexions amb situacions concretes d’aprenentatge a l’aula." El centenar de places es repartiran entre les quatre demarcacions, amb 25 places a la UPC (Barcelona), la UdG (Girona), la UdL (Lleida) i la URV (Tarragona).

Pel que fa als dos nous diplomes d'expert, un també serà de matemàtiques, i es dirigirà a docents de primària en actiu que vulguin millorar la pràctica matemàtica de l’aula i la presa de decisions estratègiques al centre, i tindrà 30 places. La tercera titulació anirà dirigida als docents de primària i ESO dels 250 centres inclosos al Pla de Millora de la Competència Lectora. Tindrà 40 places i se centrarà en "l’aprenentatge i l’ensenyament de la llengua i la lectura". Tots dos diplomes seran de modalitat híbrida amb un 50% de docència presencial i un 50% de virtual, i dependran de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICE-UAB).

stats