Formació docent

Educació crea un postgrau per als docents de matemàtiques que no són matemàtics

Estarà becat pel Govern, sempre que el docent es comprometi a formar part d'una borsa de formadors

BarcelonaLa conselleria d'Educació i Formació Professional ha posat fil a l'agulla a un dels problemes que s'ha detectat, en els darrers anys, al sistema educatiu català: la falta de places i de recursos perquè els docents puguin millorar la seva formació. Una necessitat que es va posar sobre la taula amb el desastre de Catalunya a les proves PISA, després del qual el grup d'experts creat per fer front a aquesta emergència va insistir que calia reforçar la formació inicial dels docents.

Ara, la consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha anunciat que es crearà un postgrau universitari i dos diplomes d’expert –equiparables a postgraus– perquè els docents puguin aprofundir en les competències de matemàtiques i llengua. Els cursos estaran disponibles a partir de juliol del 2025 i s'adreçaran a mestres de primària i professors de secundària en actiu. Les places d'aquests tres estudis estaran becades per la Generalitat, sempre que els docents participants es comprometin, un cop acabat el postgrau, a entrar a formar part de la borsa de formadors per estendre els coneixements adquirits a altres docents. Niubó assegura que amb aquesta acció es pretén “posar l’accent en reforçar la formació continuada del professorat” per millorar els resultats educatius de l’alumnat.

Cargando
No hay anuncios

Situacions d'aprenentatge a l'aula

El nou postgrau de matemàtiques estarà coordinat per la UPC i es dirà "Aprofundiment en matemàtiques per a professorat d’educació secundària obligatòria i batxillerat". Anirà adreçat, principalment, a professors de secundària que imparteixen matemàtiques però que no són graduats en matemàtiques, una situació que, tal com va avançar l'ARA, afecta 7 de cada 10 docents de matemàtiques catalans. Aquest postgrau tindrà 100 places i, segons Educació, "s'ha dissenyat perquè els docents puguin consolidar coneixements i habilitats matemàtiques i didàctiques, fent connexions amb situacions concretes d’aprenentatge a l’aula." El centenar de places es repartiran entre les quatre demarcacions, amb 25 places a la UPC (Barcelona), la UdG (Girona), la UdL (Lleida) i la URV (Tarragona).

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa als dos nous diplomes d'expert, un també serà de matemàtiques, i es dirigirà a docents de primària en actiu que vulguin millorar la pràctica matemàtica de l’aula i la presa de decisions estratègiques al centre, i tindrà 30 places. La tercera titulació anirà dirigida als docents de primària i ESO dels 250 centres inclosos al Pla de Millora de la Competència Lectora. Tindrà 40 places i se centrarà en "l’aprenentatge i l’ensenyament de la llengua i la lectura". Tots dos diplomes seran de modalitat híbrida amb un 50% de docència presencial i un 50% de virtual, i dependran de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICE-UAB).