"Comencem el curs amb un 60% menys d'hores de vetlladora i Educació no ens ha avisat"

Gairebé una desena d'escoles del Baix Penedès han vist com s'ha reduït el nombre d'hores de monitoratge de suport d'un curs per l'altre

REUTILITZACIÓ DEL MATERIAL 
 Els alumnes només utilitzen els llibres a l’aula i no se’ls enduen a casa.
05/09/2023
3 min

BarcelonaLes escoles s'han trobat amb el primer obstacle per complir amb el decret d'escola inclusiva quan encara ni ha començat el curs. Segons ha pogut saber l'ARA, hi ha gairebé una desena d'escoles catalanes que no només no han rebut més suport per acompanyar els alumnes amb necessitats especials, sinó que han vist com aquest curs 2023-2024 les hores de vetlladora –la gran majoria de professionals del sector són dones i amb condicions laborals precàries– que se'ls assignen s'han reduït dràsticament. Un dels centres afectats per aquest canvi és l'Escola la Muntanyeta de Bellvei, al Baix Penedès.

"El curs passat teníem 42 hores amb un professional que vetllava pels alumnes amb necessitats especials i ara ens trobem que, de cop, en tindrem només 14", critica el director del centre, Roger Porta. Explica que no entenen el canvi, ja que el nombre d'alumnes que necessiten aquest suport –al voltant d'una desena– no ha baixat. El problema, però, no és només la reducció d'hores sinó la manera com se n'han assabentat: "Comencem el curs amb un 60% menys d'hores de vetlladora i Educació encara no ens ha avisat", lamenta Porta, que assegura que qui els ha comunicat el canvi ha estat la mateixa empresa que gestiona els professionals de suport.

En el cas del centre que dirigeix Porta, a la reducció d'hores de vetlladora cal afegir-hi que és una de les poques escoles que té un grup d'infantil 3 (I3) on la ràtio és de més de 20 alumnes per aula –una situació que, segons les dades del departament d'Educació, aquest curs només viuran un 14% dels grups d'I3 a l'escola pública–. "Tenim 22 infants de tres anys a l'aula i som dels pocs centres que no rebem el suport d'una tècnica d'educació infantil", es queixa el director. A més, explica que es dona la circumstància que un dels alumnes que comença aquest any a I3 necessita una vetlladora gairebé durant totes les hores del dia. Tot plegat els condemna a quedar-se sense el suport de les vetlladores a l'alumnat durant l'hora de menjador. "És un moment en què els infants en posar-se el menjar a la boca es poden ofegar, i per això l'any passat teníem aquesta estona coberta per garantir la seva seguretat", insisteix. Com l'Escola la Muntanyeta, hi ha com a mínim set centres més a municipis del Baix Penedès que es troben en una situació semblant.

Un d'ells és l'Escola Teresa Godes i Domènech de la Juncosa del Montmell, on tot i tenir un 12% de l'alumnat amb necessitats especials, s'han trobat que aquest curs tindran només una vetlladora treballant 10 hores a la setmana, quan el curs anterior tenien dues professionals que donaven un servei de 30 hores setmanals. "Ens n'hem assabentat perquè ens ho han explicat les mateixes vetlladores, i quan ens hem posat en contacte amb el departament d'Educació hem rebut un silenci administratiu com a resposta", explica la presidenta de l'AFA del centre, Vanessa Duque, que denuncia que el canvi s'ha produït tot i que el nombre d'alumnes amb necessitats especials ha crescut respecte al curs passat.

El departament admet una redistribució

En els últims dies, diversos docents havien denunciat situacions semblants als centres educatius on treballen. Unes crítiques que la consellera d'Educació, Anna Simó, va respondre en roda de premsa aquest dilluns assegurant que no hi havia hagut una retallada d'hores de vetlladores sinó que s'havia fet una redistribució en funció de les necessitats de cada centre. A la vegada, Simó també va anunciar que aquest curs es destinaran 25 milions d'euros per aconseguir una escola inclusiva i que s'incrementarà un 10% els professionals de reforç i de monitoratge de suport.

De fet, fonts del departament d'Educació insisteixen a defensar a l'ARA que la redistribució de les hores de monitoratge de suport "s'ha fet amb criteris compartits per la Taula de Participació per un Sistema Educatiu Inclusiu (TAPSEI)" i que cap Servei Territorial ha vist reduïdes les seves hores". També reiteren que "hi ha un augment molt important de la dotació de recursos: la inversió econòmica per al curs 2023-24 és de 29,28 milions d'euros, quan el curs 2020-21 era de 15,66 milions, i les hores de monitoratge aquest curs seran 52.913, quan el curs passat eren 44.604. La comunicació d'hores de monitoratge de suport i vetlladores depèn de cadascun dels 12 serveis territorials que Educació té a tot Catalunya. En aquest sentit, els vuit centres que expliquen haver patit una reducció d'hores sense haver estat comunicada per part del departament depenen del Servei Territorial del Penedès, l'últim servei territorial que Educació va aprovar al juny i que, en principi, havia de començar a funcionar a ple rendiment aquest mes d'octubre.

stats