Intel·ligència Artificial

Les cinc eines d'IA que ja fan servir els teus fills per estudiar

El departament d'Educació ha creat una guia per ajudar escoles i instituts a gestionar les eines d'intel·ligència artificial

Una noia treballant amb l'ordinador des de casa
26/02/2024
3 min

Barcelona"Crec que la societat al modernitzar-se amb la tecnologia ha afegit més feina. Ara tot va més ràpid i hem de fer moltes més coses durant el dia, però el nostre cervell no ha evolucionat tant i no podem aguantar tanta pressió. Per tant, no tenim altra opció que fer servir la intel·ligència artificial perquè és la manera més eficaç de fer les coses per després poder-te centrar en les tasques més importants". Qui ho explica és una de les alumnes d'ESO del Col·legi Montserrat de Barcelona, un dels centres pioners a Catalunya a implantar la IA a les aules. L'ARA ha parlat amb nois i noies que estan acabant la secundària o cursant batxillerat perquè expliquin quines són les eines d'IA que ja fan servir per estudiar i fer treballs. Aquestes són les sis eines que més utilitzen.

Photomath

"Quan no me'n surto amb els deures de mates, la faig servir com si fos el meu tutor, perquè m'explica els passos per resoldre el problema", detalla l'Adriana. Parla de Photomath, una aplicació del mòbil amb la qual fas una foto a una equació o problema matemàtic i automàticament mostra la solució. A més, l'aplicació explica pas a pas com resoldre el problema perquè l'alumne pugui entendre el procediment. Els adolescents expliquen que la fan servir per fer càlculs més senzills, com arrels quadrades, però també per resoldre exercicis de geometria o fins i tot per fer integrals.

Brainly

El Rincón del Vago, Patata Brava... Cada generació ha tingut un lloc web al qual acudia per intercanviar contingut amb altres estudiants. Els adolescents que ara van a l'institut tenen Brainly. Aquesta web, que també és una aplicació mòbil, està creada per una empresa de tecnologia educativa polonesa amb el mateix nom. És una combinació entre un cercador tradicional i una plataforma en què es poden deixar comentaris (com les opinions d'un restaurant a Google Maps o a TripAdvisor). El funcionament és senzill: l'alumne escriu un dubte o directament introdueix l'enunciat d'un problema i la plataforma busca la solució en funció de les respostes i els treballs que han aportat altres estudiants.

Fliki

"Tinc el recurs teòric en paper, que és el recurs fiable. Si això ho poso a Fliki AI, m'ho converteix directament en un àudio en català amb una qualitat espectacular", explica la professora de literatura del Col·legi Montserrat, Mar Sánchez. Amb aquesta eina la docent crea "contingut autodirigit", de tal manera que, mentre cada alumne pot seguir el que seria equivalent a una classe magistral, la docent es pot dedicar a donar feedback individual amb cada un dels alumnes. L'aplicació permet crear un àudio o un vídeo a partir d'un text, una presentació de PowerPoint o fins i tot un tuit. També permet traduir el contingut en 100 idiomes diferents, entre els quals hi ha el català. També compta amb més de 2.000 veus diferents.

Bing

"Bing és l'eina més potent de totes", assegura el Tomás, que fa quart d'ESO. Explica que, tot i que s'assembla molt al famós ChatGPT, té un valor afegit: "Si no pagues, les altres eines només tenen la informació que han recollit fins al 2020. En canvi, Bing inclou informació molt més actual", defensa l'adolescent. També explica que l'eina permetre introduir un PDF o un enllaç d'una pàgina web perquè directament te'n faci un resum o et contesti preguntes sobre el contingut. L'eina de Bing que es pot instal·lar de complement a altres cercadors es diu Copilot i et respon preguntes, però també et permet generar imatges o fins i tot actua com a assistent de cuina.

ChatGPT

El primer dels primers o, si més no, el que va aconseguir encendre totes les alarmes entre els professors d'institut i d'universitat fa poc més d'un any. Segons explica l'Adriana, els alumnes fan servir l'aplicació creada per la ja arxiconeguda Open AI "per inspirar-se o perquè els ajudi a crear l'estructura del Treball de Recerca" (el treball que s'entrega a l'acabar el batxillerat). L'Alejandro també reconeix que el fa sevir per "millorar els seus treballs", incorporant-hi el text i demanant-li en què ha estat fallant o sol·licitant que li doni nous exemples sobre una qüestió o que n'hi millori la redacció. "Jo tinc facilitat per a les llengües, però tampoc soc el millor, i això m'ajuda molt", reconeix.

stats