Intel·ligència artificial

Un any de ChatGPT: Així és com els docents catalans li han perdut la por i revolucionen les classes

En els seus primers dotze mesos de vida l'eina d'Open AI ha aconseguit consolidar 100 milions d'usuaris setmanals

Un docent fent servir ChatGPT
30/11/2023
4 min

BarcelonaFa només 365 dies la ja arxiconeguda OpenAI llançava una aplicació que permetia conversar amb un bot que responia com una persona a través de la intel·ligència artificial (IA). El que inicialment semblava ser una eina més, va començar a cridar l'atenció per la precisió de les respostes i en tan sols cinc dies va aconseguir més d'un milió d'usuaris. Una xifra que aquest novembre s'ha disparat fins als 100 milions d'usuaris setmanals. El fet que l'eina aprengués sola aprofitant les mateixes dades que els usuaris li proporcionen i la capacitat de l'aplicació per oferir textos amb sentit en qüestió de segons, va fer que ràpidament comencessin a saltar les alarmes al món educatiu per si l'accés al ChatGPT obria la porta a un plagi massiu de treballs acadèmics impossible de detectar.

El que molts han convertit en una nova batalla de l'ésser humà contra la màquina com ja havia passat anteriorment amb webs com El Rincón del Vago o Viquipèdia, alguns docents han començat a veure-ho com una gran finestra d'oportunitats per aconseguir una autèntica revolució del contingut a l'aula.

Continguts infinits i adaptats a diferents nivells

"Havia fet cursos sobre intel·ligència artificial, però quan em va arribar ChatGPT vaig quedar bocabadat", recorda el professor de digitalització (l'antiga informàtica) de l'Escola Pia Calella, Christian Negre. Va aprofitar les vacances de Nadal per fer proves amb l'aplicació per començar-la a fer servir a la represa de les classes al gener. Onze mesos després el resultat són un munt d'activitats que van des de la creació d'exercicis amb respostes múltiples fins a poder fer continguts gairebé a mida per a cada un dels alumnes i temaris existents. "Em crea un text en anglès, si veig que és massa complicat me l'adapta a un nivell més assequible, li puc demanar que hi inclogui vocabulari del cos humà i que ho expliqui tot fent servir el present simple. Pots ajustar-ho tot a l'objectiu específic que tinguis", detalla entusiasmat Negre. I continua: "Continguts personalitzats i amb un valor afegit que sense ChatGPT serien inimaginables o implicarien setmanes de feina extra per al professor, ara els podem tenir en qüestió de segons".

El docent de l'Escola Pia Calella també ha fet sessions en què són els mateixos alumnes els que interactuen amb el bot demanant-li que els faci preguntes sobre una època història o un temari concret per repassar. També altres en què els adolescents han de potenciar la seva creativitat creant tots els ingredients per fer una història (temàtica, característiques dels personatges, espais, accions concretes...) i després veure si ChatGPT ha creat el text que esperaven.

Però ni l'institut és l'únic espai educatiu on pot ser útil ChatGPT ni Negre és l'únic docent que el fa servir (tot i que el seu ús és encara molt residual). "Et permet treure feina feixuga i burocràtica i que el docent pugui invertir més temps en l'atenció personal de l'alumne", assegura el professor titular de tecnologia educativa de la URL, Miquel Àngel Prats. Explica que a ell li ha servit per fer tasques bàsiques com horaris docents o calendaris, però que també li ha demanat que li creï una unitat didàctica o una situació d'aprenentatge des de zero. "El resultat sempre és un primer esborrany, però ja és molt més que partir de zero. El que cal tenir clar és que el que et dona ChatGPT ha de ser el punt de partida, però mai el d'arribada", insisteix.

A part de material per entregar als alumnes i per fer servir a l'aula com mapes conceptuals, presentacions o vídeos, Prats també explica com a l'aula l'eina es pot fer servir perquè els alumnes aprenguin aspectes sobre personatges claus de la història conversant-hi directament: "Pots entrevistar Aristòtil, Quevedo o Da Vinci", assegura.

El professor de la URL també destaca com amb exercicis de creació de prompts (les ordres que li dones a l'apli perquè faci el que vols), també es pot treballar la creativitat, la col·laboració en grup, la capacitat de dialogar i la precisió en el llenguatge. "Si han de demanar al ChatGPT que creï una imatge concreta necessitaran posar en pràctica totes aquestes competències, perquè si no, l'eina no els donarà el resultat que esperen", assegura. I afegeix: "Tenint en compte que l'apli també s'equivoca fent-la servir aprenen a aplicar el pensament crític i analitzar la informació que reben per detectar possibles biaixos".

I els alumnes?

"Els universitaris i els alumnes d'ESO i batxillerat ja el fan servir i no se n'amaguen", admet Prats. Deixant de banda els que ho fan servir per treure's feina, Negre i Prat expliquen que han observat moltes pràctiques útils entre els alumnes que han convertit el ChatGPT en el seu "tutor d'estudis". En aquest paper hi ha alumnes que li insereixen un tema que han fet a l'aula i demanen que els ho torni a explicar d'una manera més entenedora i altres que introdueixen un treball perquè els doni una versió millorada o que creen imatges i gràfics amb intel·ligència artificila (IA) per complementar-lo. "També hi ha adolescents que posen un dels problemes del llibre d'economia perquè els faci nous problemes semblants per practicar o que li demanen preguntes per repassar", detalla Negre.

Més enllà dels possibles avantatges de l'apli d'Open AI, els docents també adverteixen que la incapacitat de detectar l'ús de l'eina obliga a repensar la manera en com s'avalua els alumnes. "Ens hem de fixar més en el procés que en el resultat i donar més força a les pràctiques a l'aula", diu Prats. Tot i això, tots dos recalquen que la prohibició no té sentit: "L'eina existeix i no mostrar-la o bloquejar-la seria una irresponsabilitat", conclou Negre.

stats